Sikker 2-0-sejr i lokalopgøret

Det blev til den fjerde sejr ud af fire mulige over AB i sæsonen 2013/14. Jeppe Brandrup og et selvmål grundlagde en sikker 2-0-sejr til De Kongeblå over AB.
Lyngby satte sig på opgøret fra første fløjt og kampens indledende tyve minutter var meget, meget flot set med Lyngby-briller. De Kongeblå leverede rigtig fint pasningsspil og skabte flere gode chancer. Lyngby fik endda bolden i nettet, da Patrick Mortensen kom flyvende på Lasse Fosgaards indlæg – topscoreren headede bolden i jorden og fulgte selv op med en sikker scoring. Men det flyvende hovedsstød var lige voldsomt nok ved Rasmus Mathiesen, der fik frispark i situationen.
Der var høj aktivitet i højresiden, hvor Lasse Fosgaard og Jeppe Brandrup kampen igennem var særdeles aktive. Og kampens anden rigtig store chance kom da også fra højresiden. Philip Rasmussen og Lasse Fosgaard kombinerede i frimærket, og sidstnævnte lagde den tilbage til Jeppe Brandrup – højrebacken trak ind i banen og afsluttede med venstrebenet. Bolden blev rettet lidt af, men strøg derudover resolut op på trekantssammenføjningen.
Før pausen var en hurtig Lyngby-kontra ligeledes ved at give scoring. Patrick Mortensen satte Philip Rasmussen og Martin Andersen op – de bredte ud til Oliver Fredsted der lagde bolden tæt ind under mål, hvor Patrick Mortensen ikke skulle bruge mange centimeter for at sætte kuglen i nettet. Første halvleg sluttede således uden scoringer, men på fem effektive Lyngby-minutter fra starten af anden halvleg blev der ændret på det.
Efter blot to minutter af anden halvleg lykkedes det nemlig Lyngby at komme foran. Et indlæg til Patrick Mortensen blev headet på tværs til en helt fri Lasse Fosgaard, der bragede til den fra en position ved straffeplettet. Afslutningen ramte dog lige på AB-målmand Jannich Storch, men Lasse Fosgaard var heldigvis først på returen, trak mod venstre og slog bolden ind i hovedet på Jeppe Brandrup, der sikkert brugte hovedet til at dirigere Lyngby på 1-0.
Og blot et øjeblik efter kunne Jannich Storch igen hente bolden ud af netmaskerne. Et hurtigt Lyngby-angreb endte hos Bror Blume, der forsøgte den korte, dybe stikning til Martin Andersen – Jonas Troest forsøgte at afværge med en clearing, men ramte bolden skævt og så strøg bolden ind bag en overrasket Jannich Storch til en Lyngby-føring på 2-0.
Efter scoringen forsøgte AB at komme tilbage, men gæsterne var ikke skarpe nok. Simon Bræmer stod for to fornuftige muligheder – først på et indlæg, der tog roden af stolpen og senere fik Bræmer muligheden med en afslutning fra midten af feltet. En afslutninger, der fik et stykke forbi Lukas Fernandes' mål.
I den anden ende levede Lyngby af kontraangreb, og Patrick Mortensen burde nok have ladet Martin Andersen lukke kampen i et sådant angreb. Martin Andersen var helt fri på midten foran mål, men Lyngby-topscorer Mortensen forsøgte på egen hånd, og selvom afslutningen var kvalificeret var chancen nok blevet større hos kollegaen Andersen. Det betød dog ikke det helt store – Lyngby hev sæsonens fjerde sejr i alle turneringer over AB. De Kongeblå følger trop i toppen med en sejr på 2-0.
Match Facts:
Lyngby BK – AB Gladsaxe 2-0 (0-0)
1-0  Jeppe Brandrup (47), 2-0 Jonas Troest (selvmål, 49)
Lyngbys startopstilling: 16. Lukas FERNANDES – 20. Jeppe BRANDRUP, 4. Mathias TAUBER (c), 18. Jeppe TVERSKOV, 29. Oliver FREDSTED – 12. Mads PEDERSEN, 14. Philip RASMUSSEN (<-> 6. Rasmus MINOR (88)) – 9. Lasse FOSGAARD, 22. Bror BLUME (<-> 15. Lee ROCHESTER (88)), 8. Martin ANDERSEN (<-> 3. Mathias MEJER KNUDSEN (90)) – 11. Patrick MORTENSEN
Ikke benyttet: Nicklas Højlund, Christoffer Boateng, Sebastian Lassen, Lamin Samba
Advarsler:
Linus Olsson, Casper Grønn Larsen & Rasmus Mathiesen – alle AB
Tilskuere: 1.609 på Lyngby Stadion.