Dobbelt strafferedning ikke nok

Nicklas Højlund reddede to gange straffespark og Patrick Mortensen scorede sit ligamål nummer 13 i denne sæson – det var desværre bare ikke nok til point mod HB Køge, der vandt med 2-1.
Foråret ramte for alvor Lyngby søndag den 30. marts – i højt solskin, lune forårstemperaturer og en 93-års fødselsdag til klubben var de fine omstændigheder omkring 20. spillerunde i NordicBet Ligaen. Lyngby havde revanche til gode mod HB Køge, og den så efter en lige indledning ud til at komme i hus. Efter 8 minutters spil kæmpede Lasse Fosgaard sig til et frispark, som Mathias Mejer smækkede perfekt ind i hovedet på Patrick Mortensen, og så stod det 1-0 til De Kongeblå.
Der var mange kampe i kampen denne eftermiddag. Både i fysisk forstand på banen, hvor HB Køge gik hårdt til blandt andet Lyngby-målmand Nicklas Højlund, men også i statistikkerne, hvor Lyngby og HB Køge ligger side om side. I 1. division adskilte blot et enkelt point de to mandskaber og i toppen af topscorerlisten ligger både Patrick Mortensen og gæsternes Jeppe Kjær.
Indledningsvist var det dog angrebs-kollegaen Anders Kaagh, der var farligst med en god afslutning, som Nicklas Højlund dog tog sig flot af. Jeppe Kjær ville imidlertid ikke stå tilbage for Patrick Mortensens mål, og efter tyve minutter bragte han balance i regnskabet. Kjær var hurtigst på de første meter og sendte resolut en dyb stikning under Nicklas Højlund og i mål til 1-1.
Efter 35 minutter blev tilskuerne på Lyngby Stadion vidne til en sjældenhed. Først fik HB Køge tildelt et straffespark, og det tog topscorer Jeppe Kjær sig af – hans afslutning blev elegant snuppet af Nicklas Højlund, men linjevogteren markerede for, at Nicklas Højlund havde forladt målstregen og efter en kort snak med dommer Thomas Lo Turco dømte dommertrioen omspark. I øvrigt under store protester fra De Kongeblås spillere. Men her viste Højlund igen høj klasse. Jeppe Kjærs afslutning var hård, men Højlund havde læst angriberen og snuppede sit andet straffespark.
Glæden varede dog kun et par minutter for fem minutter før pausen kom HB Køge på 2-1. Anders Kaagh gjorde hvad Jeppe Kjær ikke formåede og passerede Nicklas Højlund til en HB Køge-føring på 2-1 ved pausen.
Anden halvleg fortsatte i samme kampbillede. Kampen var præget af hård fysisk fight og Lyngby havde svært ved for alvor at etablere et egentligt overtag. Dertil kom en række uheld. De Kongeblå måtte således bruge deres sidste udskiftning på at sætte Lukas Fernandes i buret i stedet for straffehelten Højlund, der fik en forstrækning i ryggen. Og blot få minutter efter den udskiftning kom allerede indskiftede Thomas Sørensen galt afsted, og måtte udgå  – og så måtte Lyngby spille kampen til ende med blot 10 mand.
Med tyve minutter igen lignede det en tæt på umulig opgave, men Lyngby gjorde det klogt og overlod initiativet til HB Køge. Det resulterede i et par udmærkede omstillinger og et par løse muligheder – blandt andet til Frederik Gytkjær, der forsøgte sig med et halvt liggende saksespark, men måtte nøjes med et hjørnespark, som Mathias Tauber var tæt på at sende i mål med hovedet.
De sidste ti minutter overtog og pressede Lyngby flot HB Køge tilbage på banen. Gæsterne havde rigeligt at gøre med at sparke væk og forsvare, og Lyngby havde med lidt ekstra skarphed snuppet et enkelt point. Bror Blume var tæt på med en afslutning efter fint gennemspil, og det samme var Frederik Gytkjær med et lob – begge afslutninger gik dog tæt forbi mål, og dermed forblev det målløst i 2. halvleg. Resultatet: En 2-1-sejr til HB Køge.
Match Facts:
Lyngby BK – HB Køge 1-2 (1-2)
1-0 Patrick Mortensen (8), 1-1 Jeppe Kjær (20), 1-2 Anders Kaagh (39)
Lyngbys startopstilling: 1. Nicklas HØJLUND (<-> 16. Lukas FERNANDES (70)) – 20. Jeppe BRANDRUP, 4. Mathias TAUBER (c), 6. Rasmus MINOR PETERSEN (<-> 24. Thomas SØRENSEN (46)), 2. Mathias MEJER KNUDSEN – 14. Philip RASMUSSEN, 12. Mads PEDERSEN – 9. Lasse FOSGAARD, 26. Frederik GYTKJÆR , 8. Martin ANDERSEN (<-> 22. Bror BLUME (60)) – 11. Patrick MORTENSEN.
Ikke benyttet: Sebastian LASSEN, Oliver FREDSTED, Lee ROCHESTER, Jeppe TVERSKOV
Advarsler: