Forårspremieren gav sikker Lyngby-sejr

Patrick Mortensen blev nok engang ABs helt store problem, da Lyngby-topscoreren viste træfsikkerhed og sparkede Lyngby på 1-0 og 3-0, der også blev kampens resultat. Martin Andersen på tavlen i sit comeback.
Efter måneders ventetid var Lyngby endelig tilbage på græs i NordicBet Ligaen søndag eftermiddag. Det skete ude på lokalrivalerne fra AB i en kamp, hvor der var comeback til Martin Andersen, assistenttræner Bent Christensen og ikke mindst debut til cheftræner Jack Majgaard. Alle kunne de gå tilfredse fra kampen, som Lyngby vandt rimelig sikkert.
AB startede ellers kampen bedst, og AB-debutanten Linus Olsson var en trussel på de dybe løb. Det blev dog ikke til de helt åbne muligheder, og i stedet viste Lyngby hvordan man fik hul på bylden efter 14 minutters spil. Frederik Gytkjær tog løbet dybt i venstre side og sendte bolden ind foran i hovedhøjde – her kom Patrick Mortensen flyvende og fra den position kunne AB-keeper Jannich Stoch blot se til at Patrick Mortensen scorede til 1-0.
Derefter overtog Lyngby teten i kampen og AB havde store problemer med at undgå at blive presset i bund af De Kongeblå. AB overlevede dog Lyngbys tilnærmelser og fik fightet sig tilbage i opgøret, der frem mod pausen var præget af skiftende angreb, der aldrig rigtigt blev farlige. Det billede fortsatte efter pausen, hvor kampbilledet var en smule rodet på grund af mange uskarpe afleveringer.
AB så ud til at komme bedst ud af 2. halvlegs indledning, men det betød ingenting da Lyngby bragte sig på 2-0. De Kongeblå orkestrerede et rigtig fint angreb, hvor Frederik Gytkjær til sidst kunne lobbe den over en AB-forsvarer og til en fremadstormende Martin Andersen. Kantspilleren sparkede resolut mod fjerneste stolpe og så kunne jublen bryde løs – 2-0 til Lyngby!
Derefter stod der Lyngby på det hele. AB havde umådeligt svært ved at komme frem til det helt store. ABs bedste mulighed for en reducering var en dobbeltchance efter et hjørnespark med tyve minutter igen, men Lyngby og målmand Nicklas Højlund fik afværget. Det sidste kvarter var Lyngby klart bedst – AB fik sat et par langskud ind, men lignede ikke et mandskab, der kunne komme tilbage. Og så slog Lyngby det sidste søm i kisten til allersidst.
Her fl&aeliaelig;nsede Jeppe Brandrup gæsternes venstreside op med et par flotte detaljer inden han spillede Patrick Mortensen fri til sin anden scoring. Den blev sat ind med et køligt lille lob, og så var der lukket og slukket i Gladsaxe – Lyngby vinder fuldt fortjent med 3-0.
Match Facts:
AB Gladsaxe – Lyngby BK 0-3 (0-1)
0-1 Patrick Mortensen (14), 0-2 Martin Andersen (60), 0-3 Patrick Mortensen (90+3)
Lyngbys startopstilling: 1. Nicklas HØJLUND – 20. Jeppe BRANDRUP, 4. Mathias TAUBER (c), 6. Rasmus MINOR PETERSEN, 7. Dennis CAGARA (<-> 2. Mathias MEJER KNUDSEN (69) – 14. Philip RASMUSSEN, 12. Mads PEDERSEN (<-> 18. Jeppe TVERSKOV (83)) – 9. Lasse FOSGAARD, 26. Frederik GYTKJÆR (<-> 22. Bror BLUME (79)), 8. Martin ANDERSEN – 11. Patrick MORTENSEN.
Ikke benyttet: Lukas FERNANDES, Thomas SØRENSEN, Lee ROCHESTER, Sebastian LASSEN
Tilskuere: 1.495 på Gladsaxe Stadion.