Uafgjort i Helsingborg

Lyngby tog lørdag eftermiddag turen over sundet for at spille træningskamp mod sidste sæsons nummer 5 i Allsvenskan – Helsingborg. En svær opgave for Lyngby, der med 1-1 imidlertid fik en ganske fornuftig kamp ud af lørdagen.
Lyngby startede kampen rigtig fint og havde de godt 200 tilskuere regnet med en walkover for hjemmeholdet, så blev de skuffede. De Kongeblå spillede 20 ganske fornuftige minutter og høstede også som fortjent, da Frederik Gytkjær efter 21 minutter kunne bringe De Kongeblå foran med 1-0.
Et mønsterangreb i højre side blev sat op af Martin Andersen og Jeppe Brandrup, hvor sidstnævnte trak ind i banen og lagde den dybt til Frederik Gytkjær, der havde taget turen fra venstre kant og ind i feltet. Gytkjær brugte ikke meget betænkningstid, men hakkede bolden mod fjerneste stolpe og så stod det 1-0 til Lyngby.
Efter målet tog Helsingborg teten og satte sig på opgøret. Hjemmeholdet havde dog svært ved at omsætte det til scoringsmuligheder. En lang bold fra forsvaret producerede en enkelt god chance som Lukas Fernandes tog sig fornemt af. Og efter 34 minutter var der en tripel-chance til svenskerne, men igen uden mål.
En første halvleg med en god periode til hvert hold sluttede 1-0 til Lyngby – 2. halvleg startede jævnbyrdigt og med Dennis Cagara som den første egentlige afslutter. Det var dog i den anden ende, at der først blev scoret da det lykkedes for Helsingborg at udligne.
En dyb stikning sendte nemlig hjemmeholdets ene angriber igennem med Lukas Fernandes. Helsingborg-forwarden fik hjælp af en holdkammerat og de to havde i fællesskab ingen problemer med at kombinere sig fri af Lukas Fernandes til scoring i et tomt Lyngby-mål. 1-1 var vel også fortjent nok.
Helsingborg kunne dog ikke holde overtaget, og Lyngby fik gradvist flere chancer. Lee Rochester fik en fin mulighed med 25 minutter igen, men måtte nøjes med et hjørnespark – og på den dødbold var Thomas Sørensen tæt på at score med hovedet.
Det sidste kvarter var det som om at Helsingborg lige gik et gear op, og så fik Lyngby problemer. Især Helsingborg-angribernes fart voldte Lyngby-defensiven problemer. I to omgange var Helsingborg meget tæt på 2-1 – først på en kontra efter en Lyngby-fejl, hvor Lukas Fernandes kom godt ud og fik afværget og sidenhen med fem minutter igen, hvor bolden hoppede og dansede i Lyngbys felt.
Helsingborg kunne dog ikke udnytte overtager til at score for anden gang og i stedet fik Lyngby chancen til at lukke opgøret med et par omstillinger op til dommerens slutfløjt. Det blev dog ikke til noget Lyngby-tyveri i denne omgang og opgøret slutter derfor uafgjort – 1-1 mellem Lyngby og Helsingborg.
Match Facts:
Helsingborg – Lyngby BK 1-1 (0-1)
0-1 Frederik Gytkjær (21), 1-1 Emmanuel Boateng (53)
Lyngbys startopstilling: 16. Lukas FERNANDES – 20. Jeppe BRANDRUP, 4. Mathias TAUBER (c) (<-> 24. Thomas SØRENSEN (62)), 6. Rasmus MINOR PETERSEN, 7. Dennis CAGARA – 12. Mads PEDERSEN, 18. Jeppe TVERSKOV (<-> 14. Philip RASMUSSEN (62)) – 8. Martin ANDERSEN (<-> 2. Mathias MEJER KNUDSEN (80)), 15. Lee ROCHESTER (<-> 19. Sebastian LASSEN (80)), 26. Frederik GYTKJÆR (<-> 22. Bror BLUME (62)) – 11. Patrick MORTENSEN
Ikke benyttet: Nicklas HØJLUND