Lyngby-talenter klar til 2014 med oplevelser i bagagen

Talenterne Emre Mor og Victor Guldbrandsen glæder sig til at præstere godt på deres respektive talenthold. De to unge talenter ser ligeledes tilbage på et begivenhedsrigt 2013, der sluttede med et besøg i franske St. Etienne.
Victor Guldbrandsen er til dagligt en del af U17-holdet i Lyngby Boldklub, mens Emre Mor netop er blevet en del af De Kongeblås U19-hold. De to spillere er i gang med forberedelserne til de kommende strabadser i henholdsvis U17- og U19-ligaen. Og her er der allerede sat personlige mål for 2014:
”Mit personlige mål er at kunne få nogle U19-kampe. Men det er også vigtigt at vi med U17 leverer noget bedre end sidste år” fortæller Victor Guldbrandsen, der bliver suppleret af Emre: ”Jeg er lige rykket op på U19, så mit mål er at få en god start og spille godt. Det synes jeg også jeg har fået på træningsbanen”
Træning med Saint Etienne
Træningsbanerne i Lyngby var i december måned for en stund skiftet ud med top-faciliteter i Frankrig hos Ligue 1-klubben St. Etienne. Her trænede de to talenter med i en uges tid og det er naturligvis en oplevelse, der har gjort indtryk på begge spillere:
”Det var super fedt. Saint Etienne er en af de store ungdomsklubber og niveauet på træningen var rigtig godt. Vi fik lov til at træne med deres U19-hold, hvor de også har landsholdsspillere. Det var fedt at blive matchet mod de bedste ungdomsspillere i Frankrig” fortæller Victor Guldbrandsen.
Fransk ungdomsfodbold er ifølge de to unge spillere kendetegnet med en stor mængde driblere. Derfor forsøger man ifølge Emre Mor at udvikle kombinationerne i den daglige træning:
”De spiller meget med to berøringer til træning, for de vil gerne spille bolden mere rundt. Og så satser de meget på deres unge profiler. Der var en 97er med, som også træner med seniorholdet. Så hvis man har niveauet, så får man lov at spille med de bedste” lyder det fra Emre Mor.
De to spillere boede på akademiet i St. Etienne og havde dermed deres daglige gang i klubben. Det betød også, at man fik lov til at hilse på klubbens førsteholdsspillere: ”Vi spiste i samme kantine og fik på den måde mødt dem alle sammen” fortæller Victor Guldbrandsen, der bliver suppleret af Emre Mor: ”De kom hen og sagde hej til os og de var meget nede på jorden” fortæller Emre Mor.
Generelt var tilbagemeldingerne positive fra den franske klub. Ifølge Guldbrandsen og Emre var man tilfredse med det man så fra de to Lyngby-talenter: ”De sagde at vi havde været gode, så nu må vi se” fortæller Emre Mor.
Stolthed i Lyngby
I Lyngby er man godt tilfredse med den fortsatte interesse for De Kongeblås talenter: ”I det danske talentudviklingsmiljø kommer der flere og flere scouts og udenlandske klubber, der følger spillernes udvikling. Vi får løbende henvendelser og invitationer til prøvetræninger fra disse udenlandske klubber og vi er selvfølgelig stolte over, at vi kan udvikle spillere, der falder i øjnene på større udenlandske klubber” fortæller talentchef Birger Jørgensen, der dog også understreger at alle parter gør sig umage for at holde benene på jorden, da der er meget langt fra en prøvetræning til et klubskifte:
”Alle interessenter omkring disse prøvetræner skal holde benene på jorden, for der er kun sjældent dialog omkring et klubskifte. Vi ser det som en stor inspiration for vores spillere, at de kommer af sted i afgrænsede perioder for at danne sig nye indtryk og få nye inputs til deres udvikling. Det er sundt” fortæller Birger Jørgensen.