Patty og Tauber sænkede AB

Med en fornem slutspurt overvandt de kongeblå naboerne fra AB i en jævnbyrdig og intens kamp på Lyngby Stadion. Patrick Mortensen blev matchvinder i overtiden.
Efter en forrygende sejr i midtugen over Viborg var der igen NordicBet Liga på menuen for de kongeblå, da 11. spillerunde skulle afvikles på Lyngby Stadion. Det skete i form af et vaske-ægte lokalbrag mellem Lyngby og AB, der begge er en del af et tæt midterfelt i ligaen, der spænder fra 3. pladsen og nedad. Dermed var der lagt op til en spændende dyst mellem de to mandskaber – og det var præcis, hvad de 1.146 tilskuere fik for pengene.
Første halvleg bølgede frem og tilbage. AB stod kompakt og dybt, hvilket gjorde det svært for Lyngby at komme frem til de helt store muligheder. De kongeblå forsøgte sig primært over kanten, men det blev ofte ved lige ved og næsten. Det samme var tilfældet nede hos Lyngby-keeper Nicklas Højlund, der ikke havde det helt store at lave.
Største mulighed tilfaldt Bror Blume, der pludselig stod alene i feltet. Den offensive midtbanespiller sparkede dog lige på Kim Drejs, og dermed måtte den første scoring vente til lige før pausen. ABs defensiv forholdt sig passivt til et frispark fra David Boysen, der sendte læderet ind i hovedet på Mathias Tauber, der sikkert scorede sit første sæsonmål. 1-0 til Lyngby, hvilket også var stillingen ved pausen.
Anden halvleg fortsatte i samme intensive spor. Der var masser af fight om overtaget, som Lyngby synes at have mest kontrol over. Gæsternes omstillinger var dog en kilde til uro i Lyngbys defensiv, hvorfor jævnbyrdigheden var tydelig. Og der var tegninger til åbne målchancer i begge ender, dog uden at hverken Kim Drejs eller Højlund kom på hårdt arbejde.
Jævnbyrdigheden kunne måske have tippet til Lyngbys fordel midt i halvlegen, da Klaus Lykke nok skal være glad for, at han ikke blev sendt tidligt i bad. Midtbanespilleren havde allerede et gult kort, men i en duel med indskiftede Frederik Gytkjær kastede Lykke armen bagover og klaskede Gytkjår i hovedet. Dommer Lars Christoffersen vurderede dog, at Gytkjær begik frispark først, og dermed forblev forseelsen ustraffet.
Det var det dramatiske højdepunkt i en kamp, hvor AB med 10 minutter igen kunne sende en kold spand vand i hovedet på de kongeblås hjemmepublikum. For sekunder efter en chance til Lyngby smækkede AB bolden dybt i højre side, og Patrick Naundrups indlæg fandt pandebrasken på Simon Bræmer, der udplacerede Nicklas Højlund og udlignede til 1-1.
Det så på trods af Lyngby-dominans ud til at ende uafgjort, men i dommerens tillægstid tippede det hele så endeligt til Lyngbys fordel. Lyngby lignede i den grad et hold, som ville have sejren og de kongeblå havde både kræfter og overskud til et sidste forsøg – og det gav pote. Bolden blev hældt ind i feltet, hvor Patrick Mortensen i tæt kamp med Emil Farver sendte bolden i nettet til stor jubel for både spillere og fans.
Kort efter lød slutfløjtet og brølet kunne begynde på ny. Lyngby vinder lokalderbyet mod AB Gladsaxe med 2-1.
Match Facts:

Lyngby BK – AB Gladsaxe 2-1 (1-0)
1-0 Mathias Tauber (40), 1-1 Simon Bræmer (81), 2-1 Patrick Mortensen (90+2)

Lyngbys startopstilling: 1. Nicklas HØJLUND – 20. Jeppe BRANDRUP, 4. Mathias TAUBER (c), 6. Rasmus MINOR PETERSEN, 7. Dennis CAGARA – 12. Mads PEDERSEN (<-> 5. Rasmus NIELSEN (71)), 18 Jeppe TVERSKOV (<-> 14. Philip RASMUSSEN (71)) – 9. Lasse FOSGAARD, 22. Bror BLUME (<-> 26. Frederik GYTKJÆR (75), 21. David KATZ BOYSEN – 11. Patrick MORTENSEN
Ikke benyttet: Lukas FERNANDES, Morten KOCH, Sebastian LASSEN, Mathias MEJER KNUDSEN

Advarsler:
Jeppe Tverskov, David Boysen – begge Lyngby.
Klaus Lykke, Casper Grønn Larsen & Mads Brandis – alle AB.
Tilskuere: 1.146 på Lyngby Stadion