Johan Lange: Stor ros for moden præstation

Lyngby-træner Johan Lange sender store roser til sit mandskab efter 1-0-sejren i DBU Pokalen over Viborg. Sejren var ifølge cheftræneren fuldt fortjent.
Med en sejr på 1-0 sikrede de kongeblå sig onsdag aften avancement i DBU Pokalen. Sejren kom i hus over Superliga-klubben fra Viborg FF, der slukørede måtte forlade både Lyngby Stadion og pokalturneringen efter en tur i en velsmurt kongeblå maskine. Sejren var ifølge Lyngby-træner fuldt fortjent:
”Der skete det, at vi leverer en rigtig god og rigtig moden præstation. Vi havde snakket meget om før kampen, at kunne vi stække Viborg på deres utroligt farlige omstillinger og deres dødbolde, så var vi langt. Bortset fra en enkelt chance på en dødbold ved deres første hjørnespark, så holder vi dem faktisk væk fra chancer i de faser af spillet. Og Dalgaard ser man ikke meget til” fortæller Johan Lange og fortsætter:
”Skal man vinde mod det hold der, så kræver det at man er taktisk på toppen. Man holder de aftaler som man har lavet hele vejen igennem, og det er lettere sagt end gjort. Så kæmpe ros til spillerne. Vi laver chancer på dem gennem stort set hele kampen og vinder faktisk fortjent. At slå et superligahold fortjent, det er vi meget glade for”.
Blandt de bærende kræfter onsdag aften så man nogle helt nye folk i aktion fra start. Johan Lange gav chancen til en ny midtbanetrekant bestående af Mads Pedersen, Jeppe Tverskov og Frederik Gytkjær, mens der på venstre back var blevet plads til 19-årige Mathias Mejer Knudsen. De unge folk gå uimponerede til opgaven og leverede rigtigt gode præstationer.
”Det overraskede mig egentlig ikke. Det var dejligt at se Mads P fra start, og jeg synes han spiller en rigtig god kamp sammen med Jeppe (Tverskov), der var tilbage på midten af banen. Gytkjær gør det rigtigt godt efter at have haft et lille dyk, det er vist ingen hemmelighed. Han har vist i de sidste par træninger at han er på vej igen, så det overrasker mig ikke at han spiller en flot kamp. Det havde vi håbet han ville gøre” fortæller Johan Lange, hvis store respekt for Viborg blot gør præstationen endnu større:
”Viborg har tabt 7 ud af 43 kampe, og kun tabt 2 ud af 10 Superliga-kampe, hvoraf den ene var til FC København. Det sætter tingene i relief. At slå sådan et hold fortjent og holde dem væk fra at score, er en kæmpe præstation og selvfølgelig vores flotteste resultat i år. Det er vi rigtigt glade og stolte over”.
”Det vi skal tage med videre er, at vi lykkes med de ting vi arbejder med i hverdagen og at vi bliver bedre og bedre organiserede. Vi lægger på ligeså stille og roligt og det her resultat forandrer jo ikke noget, ud over at det giver motivation. Og det er selvfølgelig motivationen der skal gøre, at vi udvikler alle tingene” lyder det fra en meget glad Johan Lange.Han kan nu se frem til en ny stor udfordring i form af Esbjerg fB – en kamp, der muligvis skal angribes lidt som Viborg-kampen:
”Det bliver enormt svært. Esbjerg skal spille Europa League og endda med en realistisk mulighed for at gå videre – det siger jo det hele. De har vundet pokalturneringen, kvalificeret sig til et gruppespil i Europa og ligger i toppen i Superligaen. De er med afstand det bedste hold i Danmark i 2013 og at skulle møde dem er en kæmpe mundfuld. Men vi må gå frisk til opgaven og give den et skud” fortæller Johan Lange.
Inden forpligtelserne i DBU Pokalen vender Johan Lange og co. igen blikket mod turneringskampene i NordicBet Ligaen. Søndag gælder det lokalrivalerne fra AB.