Lyngby vandt fortjent over Viborg

Et ungt Lyngby-hold leverede en toppræstation onsdag aften i DBU Pokalen, hvor Johan Langes mandskab besejrede Superliga-klubben Viborg med 1-0. Frederik Gytkjær blev matchvinder.
Med en gennemsnitsalder på 23 år var det en af sæsonens yngste startopstillinger, som Johan Lange sendte på banen onsdag aften i DBU Pokalen. 19-årige Mathias Mejer samt de Frederik Gytkjær, Lukas Fernandes og Mads Pedersen – alle 3 på 20 år – var at finde i startopstillingen, og ungdommens friske pust hold stand denne onsdag aften.
Det startede ellers bedst fra Viborg, der allerede indenfor de første par minutter havde lagt et solidt pres og endda haft et forsøg på overliggeren. Det slog dog ikke Lyngbys plan i stykker, og de kongeblå begyndte at arbejde sig ind i kampen og da uret rundede de 20 minutter sad de kongeblå på kampen.
Lyngby var gode på bolden, og med fin bevægelighed og sikker boldføring så det hele meget fornuftigt ud i 1. halvleg. Kampen var jævnbyrdig og det var ikke til at se, at det var en kamp mellem to hold fra periferien af toppen i hver deres række. Niveauforskellen var udlignet denne aften og det var en tendens, der fortsatte.
Lyngbys bedste forsøg i 1. halvleg tilfaldt Lasse Fosgaard, der fortsat mangler sit scoringsmæssige gennembrud i den kongeblå. Kantspilleren burde nok have fået lidt mere ud af chancen, da han midt i første halvleg trak ind mod banen og tordnede bolden mod mål – desværre for Fosgaard og Lyngby uden om mål.
Mod slutningen blev Viborg igen farlige i en kort periode, men hvis man tog det som varsel om begivenhederne i 2. halvleg, så tog man – set med Lyngby-briller – gudskelov fejl. For de kongeblå tog fusen på tilskuere, modstandere og måske endda også sig selv, da man solidt fulgte op på 1. halvlegs gode præstation og kronede kampen med den kampvindende scoring.
Efter 63 minutter kunne David Boysen finde Frederik Gytkjær, der fik masser af plads midt for mål. Fra den position svigtede den målfarlige offensivspiller ikke og sikkert sendte han Lyngby i front — en flot scoring af Lyngby-holdet, der flere gange havde vist godt opspil, men nu også endelig fik udbetaling for chancerne.
Lyngby virkede oven på, mens gæsterne aldrig fik det til at glide. En veldisciplineret defensiv fik pakket Superliga-topscorer Thomas Dalgaard fuldstændigt væk. Og kun et halvhjertet lykketræf fra en spids vinkel var hvad det blev til for Viborg i 2. halvleg.
I den anden ende kunne Lyngby med lidt mere kynisme have afgjort kampen med scoringer på åbne målchancer. Bror Blume tøvede lidt for meget med den afgørende aflevering i en situation, mens en 4-mod-2-mulighed også løb ud i sandet. David Boysen fik kampens sidste store  chance da han tabte friløber-duellen med gæsternes målmand.
Men alt det var lige meget, for efter tre tillægsminutter lød dommer Lars Christoffersens slutfløjt. Lyngby vinder fuldt fortjent og avancerer i DBU Pokalen, hvor næste opgave hedder Danmarks pt. mest hypede mandskab – Esbjerg med tidligere Lyngby-manager Niels Frederiksen i spidsen.
Match Facts:

Lyngby BK – Viborg FF 1-0 (0-0)
1-0 Frederik Gytkjær (63)

Lyngbys startopstilling: 16. Lukas FERNANDES – 20. Jeppe BRANDRUP, 4. Mathias TAUBER (c), 6. Rasmus MINOR PETERSEN, 2. Mathias MEJER KNUDSEN – 12. Mads PEDERSEN (<-> 5. Rasmus NIELSEN (77)), 18 Jeppe TVERSKOV – 9. Lasse FOSGAARD, 26. Frederik GYTKJÆR (<-> 22. Bror BLUME (79)), 21. David KATZ BOYSEN – 11. Patrick MORTENSEN
Ikke benyttet: Nicklas HØJLUND, Morten KOCH, Dennis CAGARA, Sebastian LASSEN

Advarsler:
Christopher Poulsen (42), Viborg FF
Frederik Gytkjær (75), David Boysen (81), Patrick Mortensen (90) – alle Lyngby BK
Tilskuere: 625 på Lyngby Stadion