U17 og U19 gav racismen det røde kort

For første gang i historien blev Spillerforeningens ”Giv rascismen det røde kort”-kampagne markeret i de danske ungdomsrækker. Det skete da Lyngbys U17 og U19-hold den 14. september tog imod AaB hjemme.
Spillerforeningens "Giv racismen det røde kort"-kampagne er i løbet af sæsonen et tilbagevendende element i de bedste danske fodboldrækker. Kampagneaktiviteterne har til formål at synliggøre racismebekæmpelser i sporten samt inden for kulturlivet og i samfundet som helhed. Det er målet, at projektet kan være med til at sprede information om det positive i mangfoldighed inden for sporten og bekæmpe myter og fordomme og racisme i samfundet.
For første gang nogensinde blev disse budskaber markeret i forbindelse med kampe i de danske U-rækker. Det skete forrige weekend i U17 og U19-kampene mellem Lyngby og AaB. "I min verden hører kampagnen absolut hjemme på ungdomsniveau, vi kan bruge dens budskab i udviklingens øoslash;jemed og hilser spillerforeningens tiltag velkommen" fortæller Lyngby Boldklubs U19-træner Thomas Lollike, der som initiativtager for Lyngby Boldklub har koordineret kampagneaktiviteten i samarbejde med Spillerforeningen.
"Naturligvis skal vi være en del af en sådan kampange. Vi arbejder meget værdiorienteret i dagligdagen, og dette er en naturlig forlængelse heraf. Det er dog helt centralt at kampangen følges op med snak og handlinger. I min egenskab af T+træner har jeg været på kort visit på vores yngste elitehold, og har en klar forventning om at alle vores spillere og trænere arbejder med og efterlever både dette samt andre aspekter af fairplay” fortæller Thomas Lollike.
Kampagnen fortsætter på landsplan, og i forbindelse med den europæiske anti-racisme-uge "FARE Action Weeks" i oktober bliver "Giv racismen det røde kort" markeret i NordicBet Ligaen. Det sker blandt andet til kampen mellem Lyngby og Marienlyst på Lyngby Stadion den 20. oktober.
Lyngby Boldklub markerer sig mod racisme. Her er det U19-holdene fra Lyngby og AaB