God Lyngby-indsats gav 2-0 sejr over Hobro

Lyngby tildelte søndag eftermiddag sæsonens første nederlag til Hobro, der måtte tage fra Lyngby Stadion med et nederlag på 2-0. Patrick Mortensen og Jeppe Brandrup scorede for Lyngby.

Ubesejrede Hobro gæstede søndag eftermiddag Lyngby Stadion, hvor de kongeblå skulle forsøge at gentage sejrs-bedriften fra midtugen, hvor Lyngby besejrede BGA ude med 5-0. Helt så mange mål blev det ikke til denne søndag, men mindre kunne også gøre det for hjemmepublikummet, der efter 90 intense minutter kunne juble over en sejr til Lyngby.

Første halvleg går imidlertid ikke over i historien som den mest underholdene på Lyngby Stadion. Kampen var lige, og de to mandskaber skiftede til at forsøge at flytte spillet et par meter væk fra midtercirklen. Resultatet af den øvelse var få chancer, og kun sporadisk spænding i de to felter.

45 jævnbyrdige minutter bød som højdepunkter på et par gode indlæg, halvfarlige dødbolde og så en masse intens fight. Men hvad første halvleg manglede blev der så kompenseret for i 2. halvleg, hvor især Lyngbys offensive spil begyndte at se rigtigt fornuftigt ud.

Efter et fint opspil i venstresiden og en ligeså fin flad tværpasning fra Mathias Mejer fik Philip Rasmussen kampens første rigtige chance. Et fint skud fra kanten af feltet, som målmand Jesper Rask dog tog sig af. Da var der spillet knapt 10 minutter af 2. halvleg og kort efter meldte Hobro også deres ankomst, med en fin chance.

Gæsterne var generelt farligst på deres standardsituationer, hvorimod de vanligt gode Hobro-omstillinger slet ikke kom igang – primært fordi de kongeblå leverede en veldisciplineret defensiv indsats, hvor især Jeppe Tverskov markerede sig på en uvant position midt i forsvaret. Og med en dirigerende kaptajn Tauber samt de offensive backs Ryan Johnson Laursen og Mathias Mejer Knudsen var der godt styr på det bagude – og samtidig blev der leveret god støtte offensivt.

Lyngby satte sig på opgøret og overlod ikke meget initiativ til gæsterne. De kongeblå var i kontrol og fik i flere perioder masser af tid på bolden og det kunne ses på chancerne, der så småt begyndte at melde deres ankomst. Bagude appellerede en generelt højlydt Hobro-bænk for, at Mathias Tauber skulle have rødt kort, da han trak nødbremsen i en Hobro-offensiv. Tauber slap dog med gult. Ellers var der ikke optræk til meget i Lyngbys ende, og det var derfor fuldt fortjent, at kampens første mål blev indkasseret i Hobros ende.

Med tyve minutter igen kom Lyngby således på 1-0. Daivd Boysen snød Hobros højreback og trak ind i banen. Bagude fandt han Patrick Mortensen, der fik sin første afslutning blokeret af en flyvende forsvarsspiller, men anden gang fik Mortensen træf på den og bolden svævede resolut ind bag Hobro-keeper Jesper Rask til 1-0-føring til Lyngby.

Målet tvang Hobro længere frem på banen, men det var ikke gæsternes bedste offensive dag. Hobro havde svært ved at skabe chancer i etableret spil, hvorimod det stadig gik godt på dødbolde. Lyngby holdt dog hovedet koldt og fik – somme tider med lidt besvær – løst de defensive opgaver, og det var kun sporadisk at Hobro for alvor blev farlige.

Lyngbys underholdningsbidrag mod slutningen var omstillingerne, og det var tilgengæld effektivt. Kampens fandt således sin afgørelse i forbindelse med en Lyngby-kontra, hvor Bror Blume var arkitekten og sendte Jeppe Brandrup afsted. Netop indskiftede Brandrup brugte sin første boldberøring til at tage bolden med, sin anden boldberøring til at tørre en forsvarsspiller og sin tredje boldberøring til at sende Lyngby på 2-0 til stor jubel for de kongeblås spillere og fans.

Lyngby vinder således 2-0 over ellers ubesejrede Hobro. En flot indsats i NordicBet Ligaen, der nu tegner til at blive ligeså tæt og spændende som i sidste sæson.
Match Facts:

Lyngby BK – Hobro IK 2-0 (0-0)
1-0 Patrick Mortensen (71), 2-0 Jeppe Brandrup (90)

Lyngbys startopstilling: 1. Nicklas HØJLUND – 3. Ryan JOHNSON LAURSEN, 4. Mathias TAUBER (c), 18. Jeppe TVERSKOV, 2. Mathias MEJER KNUDSEN – 14. Philip RASMUSSEN, 5. Rasmus NIELSEN – 9. Lasse FOSGAARD (<-> 20. Jeppe BRANDRUP (88)), 26. Frederik GYTKJÆR (<-> 22. Bror BLUME (70)), 21. David KATZ BBOYSEN (<-> 8. Andreas GRANSKOV (90)) – 11. Patrick MORTENSEN

Ikke benyttet: Lukas FERNANDES, Sebastian LASSEN

Advarsler:
Frederik Gytkjær (18), Mathias Tauber (61), Ryan Johnson Laursen (72) og Patrick Mortensen (89) – alle Lyngby BK
Anders Egholm (51), Hobro IK
Tilskuere: 588 på Lyngby Stadion