Johan Lange: Vi skal blive ved med at forbedre os

I anden del af vores interview med Johan Lange fortæller Lyngbys nye cheftræner om opgaverne i den kommende sæson.
I fredags bragte vi den første af to artikler om Johan Langes tanker omkring Lyngby Boldklub. Hvor første del handlede om de kongeblå på den lange bane, handler anden del af interviewet om Lyngbys kommende sæson i NordicBet Ligaen – en sæson, som skal bruges på at tydeliggøre og udvikle spillestilen:
”Det handler først og fremmest om, at vi skal være meget tydelige i vores spillestil. Vi skal bruge opstarten på at bygge den identitet op, for det er vores største våben. Men heldigvis bygger vi videre på det gode fundament som er blevet skabt i tidligere sæsoner. Vi skal kunne skabe og dominere kampene, således at vi kan tage initiativet. Det kræver spillere som er modige samt spillere, som er trygge i spillestilen.”
”Vi tror på, at jo mere afklarede vi er omkring egne styrker og vores måde at spille på, desto større er vores chancer for succes” fortæller Johan Lange, der går efter at forbedre Lyngbys resultater fra den seneste sæson:
”Succeskriteriet for os er, at vi forbedrer os i forhold til sidste sæson. Men det er nogle gange forfejlet, når man lægger målsætninger og snakker om en specifik placering. Det er mere retvisende at snakke om point. Sidste sæson lavede holdet 56 point. En forbedring gør, at det i nogen sæsoner vil betyde oprykning og i nogle sæsoner en placering lige uden for oprykningspladserne” fortæller Johan Lange og fortsætter:
”Men forbedrer man hvert år, så vil oprykningen og resultatmålet komme som en naturlig konsekvens. Det handler om at få skabt en gruppe som kontinuerligt kan levere gode præstationer. Det er der vores fokus er.”
Nye spillere skal ville Lyngby
Med både sæson- og trænerskifte bliver der naturligvis også kigget på førsteholdet. Her har Johan Lange en plan klar; truppen skal udvikles og nye spillere skal have et ønske om at deltage i projektet:
”Det arbejde som nu er startet bliver selvfølgelig at fortsætte i det fuldtidssetup, som er rammen for vores arbejde. Det bliver essentielt for os, at vi kan få skabt den bedst mulige hverdag for et optimalt trænings- og præstationsmiljø, og der er ingen, udover os selv, som skal bestemme vores ambitioner og motivation. Så der er ingen undskyldninger for ikke at få skabt dette miljø sammen” fortæller Johan Lange, der også skal være med til at tage stilling til næste sæsons Lyngby-trup:
”Først og fremmest så vil nogle af de spillere som løber ud blive forlænget. Derudover kigger vi på spillere, som kan se sig selv være en del af den måde vi gerne vil spille på, og være en del af vores udviklings- og præstationsmiljø.”
”Derfor vil vi både rekruttere talenter, som kan vokse sig ind på holdet, samt etablerede spillere, som vil kunne tage en større rolle fra allerførste dag. Ens for de to grupper af spillere er, at de skal kunne se sig selv som en del af Lyngby Boldklub” fortæller Johan Lange.