2-1 sejr over FC Fredericia

Lyngby Boldklub fik den tredje sejr på stribe, da man hjemme på Lyngby Stadion for anden gang på 5dage besejrede FC Fredericia. Yussuf Yurary Poulsen og Patrick Mortensen scorede de to Lyngby-mål.
Lyngby kunne med 3 point i søndagens kamp mod Fredericia for alvor lægge pres på de øvrige oprykningskandidater. På forhånd en svær opgave, der ikke blev nemmere af en skade til playmakeren Kim Aabech. I stedet tog Lasse Fosgaard positionen som offensiv midt, og det var en opgave som blev løst med bravour.
De kongeblå startede kampen bedst, og satte fra første fløjt FC Fredericia under pres. Gæsterne havde tydelige problemer med Lyngbys offensiv, var Lasse Fosgaard var i her der og alle vegne og konstant satte sine offensive kolleger i scene. Efter 14 minutters spil begyndte chancerne også at komme – først ved Patrick Mortensen, der fik serveret en tværpasning fra Yussuf Poulsen, men blev blokeret i skudøjeblikket.
Siden da kom også Lasse Fosgaard til en god mulighed efter indlæg fra en velspillende Ryan Johnson Laursen, men chancen stod ikke mål med den mulighed, som Patrick Mortensen fik serveret efter 17 minutters spil. Yussuf Poulsen og Lasse Fosgaard kombinerede fornemt på højrekanten og lagde bolden for fødderne af Mortensen, men Lyngby-spidsens afslutning manglede kvalitet og røg lige på målmand Jakob Køhler.
Fredericia var sjældne gæster i Lyngbys ende. Bedste mulighed var efter 24 minutter, hvor et frispark endte med at blive rigtig farligt. Højlund gik ud, men kunne ikke ekspedere væk og så var Christian Ege Nielsen tæt på.
Efter en halv times spil kom forløsningen så. Lasse Fosgaard sendte David Boysen i dybden og sidstnævnte kunne så lægge den ind foran, hvor Yussuf Poulsen fik sendt den i mål på trods af tæt nærkamp med Pierre Kanstrup, Daniel Jensen og holdkammeraten Patrick Mortensen.
Nede med 1-0 var Fredericia tvunget længere frem, og gæsterne tog arbejdshandskerne på og arbejdede sig bedre ind i opgøret. Lyngby begyndte omvendt at sløse lidt med især pasningerne, men på trods af det kunne der ikke røres ved en fortjent føring ved pausen.
2. halvleg blev en lidt anden historie. FC Fredericia indledte fint og fortsatte med at arbejde sig frem til chancerne. Høje Jesper Christiansen blev sendt på banen og det skulle vise sig at blive en god idé. Et simpelt opspil og et indlæg fra højresiden senere kunne Christiansen lade sig hylde af sine medspillere. 1-1 efter 68 minutter.
Glæden varede dog kort for gæsterne, for Lyngby svarede øjeblikkeligt igen. Ryan Johnson Laursen, der var en af Lyngbys bedste, sendte efter 70 minutters spil et perfekt indlæg ind i hovedet på Patrick Mortensen, der ikke svigtede og scorede sikkert i modsatte side af målet.
Lyngby jagtede derefter den tredje scoring, som kunne lukke kampen. De kongeblå kunne i den proces tillade sig at trække sig lidt bagud og – akkurat som i onsdagens kamp på Monjasa Park – vise farligheden på kontrastød.. Det gav blandt andre muligheder til Ryan Johnson Laursen, der kunne have kronet en god dag på Lyngby Stadion med sin første liga-scoring, men højrebackens afslutning sneg sig forbi modsatte stolpe.
Med 8 minutter igen opstod så endnu en stor mulighed. Yussuf Pouulsen og David Boysen fik hver en mulighed inden Fanol Perdedaj trykkede af fra distancen. Men Lyngby måtte undvære det tredje mål og i stedet kæmpe de tre point i hus.
Og den mission lykkedes. Lyngby vinder med 2-1 og lægger dermed maksimalt pres på Viborg og Vejle Kolding, der mødes senere søndag aften.
Match Facts:

Lyngby BK – FC Fredericia 2-1 (1-0)
1-0 Yussuf Yurary Poulsen (30), 1-1 Jesper Christiansen (68), 2-1 Patrick Mortensen (70)

Lyngbys startopstilling: 1. Nicklas HØJLUND, 2. Thomas RASMUSSEN, 3. Ryan JOHNSON LAURSEN, 4. Mathias TAUBER (c), 8. Robin NILSSON, 9. Lasse FOSGAARD (<-> Ayoub SØRENSEN (73)), 11. Patrick MORTENSEN (<-> Rasmus NIELSEN (73)), 14. Ragnvald SOMA, 15. Fanol PERDEDAJ (<-> Jeppe TVERSKOV (84)), 17. Yussuf YURARY POULSEN, 21. David KATZ BOYSEN
Ikke benyttet: Nichlas MACDONALD, Jeppe BRANDRUP, Bror BLUME, Frederik HELSTRUP

Advarsler: