Sikker 4-0-sejr over AB

Lyngby dominerede fra første fløjt, da naboerne fra AB gæstede de kongeblås kunstgræsbane i Virum. Lyngby vandt stensikkert med 4-0.
Lyngby og AB er til dagligt ligakolleger i landets næstbedste fodboldrække, men den jævnbyrdighed var ikke umiddelbart til at få øje på i dagens træningskamp Lyngby startede opgøret klart bedst og satte hurtigt gæsterne under pres. Allerede efter 4 minutters spil bragte de kongeblå sig foran, da Kim Aabech eksekverede et frispark, der via AB-målmand David Jensen gik i nettet. Det var i øvrigt Lyngbys tredje frisparksscoring i træk.
At der er tale om to lokalrivaler kunne godt ses i indledningen, hvor begge hold forsøgte at sætte sig igennem fysisk. Efter lidt mere end et kvarters spil opstod en situation af de mere kontroversielle, da AB-anfører Klaus Lykke gik alt for hårdt til Yussuf Poulsen. Lyngby-talentet følte at Klaus Lykke bevidst gik efter manden, og deraf opstod både uenigheder og lidt infight. Dommeren takserede det til to udvisninger af de to profiler – lidt hårdt kampens status taget i betragtning. Begge mandskaber fik dog lov til at sætte en erstatning på banen.
Lyngby var fortsat mest på bolden og AB’erne fik ved flere lejligheder lov til at løbe meget efter bolden. Det høje pres voldte gæsterne meget store problemer og det blev bedst udstillet efter en halv times spil, da gæsternes defensiv mistede bolden i eget felt. Det udnyttede Patrick Mortensen til en sikker scoring til 2-0.
Det var dog ikke udelukkende AB-fejl, som skabte farlige situationer for de grønklædte. Lyngbys offensive kræfter gav flere gange gode prøver på, at den indbyrdes forståelse og bevægelse er ved at være på plads. Kort efter 2-0-målet var Lyngby således på spil igen – et højt pres fra Ryan Johnson Laursen gav en bolderobring og så blev højrebacken sendt dybt af Kim Aabech. Ryan Laursen slog et ganske fint indlæg som fandt Frederik Gytkjær tæt under mål og så stod det 3-0 – en fuldt fortjent stilling efter en velspillet første halvleg.
AB-chancer var der ikke mange af – hverken i første eller anden halvdel. Et hovedstød fra Thomas Sørensen sad lige i favnen på Lukas Fernandes, mens Semere Haile fik gæsternes bedste tilbud efter pausen i et kontraangreb – generelt var det dog Lyngby som var tættere på en øget føring. 4-0-målet kunne være kommet allerede lige efter pausen, da Patrick Mortensen fik afsluttet fra en position midt i feltet.
Også Frederik Gytkjær lagde billet ind på sin 2. scoring – blandt andet med gode kombinationer med Frederik Helstrup og en særdeles fint spillende Robin Nilsson. De tre fik sammen spillet sig fornemt ud af gæsternes pres centralt på banen og så fik Gytkjær masser af plads i området mellem gæsternes forsvar og midtbane. Lyngby-talentet fik et fornuftigt træf på bolden, der havde kurs direkte mod krydset, men sneg sig tæt over mål.
4-0-scoringen kom imidlertid i hus efter ca. en times spil. Netop indskiftede Alexander Green og Bror Blume kombinerede i højre side inden sidstnævnte fandt Patrick Mortensen i feltet – Lyngby-angriberen svigtede ikke og afdriblede gæsternes målmand inden han sendte de kongeblå på 4-0.
Resten af kampen foregik i et mere spiseligt tempo for gæsterne, der kom lidt længere frem på banen. Udover førnævnte tilbud til Haile var der dog ikke for alvor fare på færde i Lyngbys ende – i stedet kunne Patrick Mortensen have fuldendt et hattrick kort før tid, da han modtog en fornem tværpasning fra Jeppe Tverskov, der lidt uvant fik den sidste halve time på positionen som venstre back. Mortensen fik dog ikke helt kontrol over bolden.
4-0-sejren kan der imidlertid ikke pilles ved. Lyngby-mandskabet kan dermed nu se frem til vinterens træningslejr med lidt ekstra godt humør i den i forvejen særdeles stemningsfyldte trup. Fredag går turen mod Tyrkiet, hvor græsbaner, plusgrader og solskin venter de kongeblå.

Match Facts:

Lyngby BK – AB 4-0 (3-0)
1-0 Kim Aabech (4), 2-0 Patrick Mortensen (30), 3-0 Frederik Gytkjær (33), 4-0 Patrick Mortensen (60)
Rødt kort: Yussuf Yurary Poulsen, Lyngby BK (17) og Klaus Lykke, AB (17)

Lyngbys startopstilling: Lukas Fernandes (<-> Nicklas Højlund (46)), Ryan Johnson Laursen, Mathias Tauber, Frederik Krabbe (<-> Jeppe Tverskov (58)), Frederik Helstrup, Robin Nilsson, Kim Aabech (<-> Bror Blume (58)), Jonas Henriksen (<-> Alexander Green (58)), Frederik Gytkjær, Yussuf Yurary Poulsen (<-> Fanol Perdedaj (18)), Patrick Mortensen