Hans Bjerg-Pedersen modtager Rodeprisen 2012

Den tidligere formand for Lyngby Boldklub Hans Bjerg-Pedersen er en af fire personligheder i dansk fodbold, som nu tildeles Rodeprisen 2012.
Hans Bjerg-Pedersen er blandt fire modtagere af Rodeprisen, der årligt uddeles til ildsjæle, som har gjort en særlig indsats for dansk fodbold. Prisen gives for den tidligere Lyngby-formands mangeårige engagement i Lyngby Boldklub og sammen med prisen følger en check på 60.000 kr.
Hans Bjerg-Pedersen stod i spidsen for bestyrelsen i Lyngby Boldklub i 24 år og er dermed den længst siddende formand i klubbens historie. Han forlod posten i 1998, og året efter blev han udnævnt til æresmedlem. Sideløbende med sit arbejde i Lyngby Boldklub bestred Bjerg-Pedersen bl.a. posten som næstformand i DBU, og som formand for Divisionsforeningen stod han – sammen med direktør Claus Rode, der har lagt navn til prisen – bag den første tv-aftale mellem TV 2 og divisionsklubberne.
Den aftale er i årenes løb er vokset fra 15 mio. til over 350 mio. kroner om året. Hans Bjerg-Pedersen har således været med til at skabe et solidt fundament for professionel fodbold i Danmark.
Hans Bjerg-Pedersen hædres sammen med fodboldpersonlighederne Niels-Christian Holmstrøm, Jørn Kønig og Per Bjerregaard, der også hver især modtager en pris. Priskomitéen begrunder sit valg af de fire med, at de har spillet en central rolle i professionaliseringen af dansk fodbold gennem mange år, samtidig med at de har formået at fastholde en stærk og loyal tilknytning til deres respektive klubber.
Lyngby Boldklub ønsker Hans Bjerg-Pedersen tillykke med prisen!