Uafgjort i chancefyldt lokalderby

Det blev et lokalopgør, hvor hovedvægten af chancerne lå hos Lyngby, men hvor AB alligevel formåede at hente et enkelt point. Uffe Bech scorede for de kongeblå på straffespark i kampen, der sluttede 1-1.
Lyngby-manager Niels Frederiksen måtte på forhånd se bort fra karantæneramte Kim Aabech, der i startopstillingen blev erstattet af Uffe Manich Bech – ellers var det et Lyngby-mandskab i stærkeste opstilling. I kampens indledning var det dog alligevel AB, som satte sig på det meste af spillet – det kunne dog ikke aflæses i skudstatistikken, for gæsterne havde særdeles svært ved at gennembryde Lyngby-defensiven.
I stedet var det Lyngby, der fik kampens første store mulighed. Patrick Mortensen blev spillet fri i feltet efter en Lyngby-kontra, men den høje angriber fik ikke omsat den store chance til mål. Og netop det faktum skulle vise sig at blive en tendens for halvlegen. Lyngby havde flere rigtig gode muligheder – men bolden ville simpelthen ikke ind.
Med til historien hører det dog også, at begge mandskaber havde lidt svært ved at ramme målet. Gæsternes Marc Dal Hende trak flere gange ind i banen og fik afsluttet, men alle gange røg bolden over mål. Samme problem havde Lyngby-folkene, hvor både Yussuf Poulsen, Fanol Perdedaj og Uffe Bech stod for afbrændere.
Lyngby overtog i løbet af halvlegen spilovertaget, og dominansen fortsatte i 2. halvleg. Bolden nægtede dog at ryge i mål, så opgøret havde behov for lidt hjælp til at få brudt nul-nul-situationen. Den hjælp kom efter 65 minutter, hvor Fanol Perdedaj satte sig igennem i en Lyngby-kontra og blev bremset ulovligt i feltet. Dommeren fløjtede straffe og Uffe Manich Bech eksekverede stensikkert til 1-0.
Efter scoringen satte AB et stort pres ind mod de kongeblå, der kom til at stå en smule for langt tilbage på banen. Blot tre minutter efter scoringen fik AB udlignet – et indlæg blev headet på mål, men Lukas Fernandes hev en flot redning ud af ærmet. Riposten kunne han dog ikke gøre noget ved, og så kunne Marc Dal Hende udligne.
Resten af kampen blev en jagt på endnu et Lyngby-mål, men AB lurede og var bestemt ikke ufarlige. Lyngby havde dog de klart største chancer og med fem minutter tilbage var det kun storspil af indskiftede Lucas Ivik, som forhindrede at David Boysen kunne afgøre kampen med et hårdt spark. Kort efter var det så Yussuf Poulsen, som kunne afslutte glidende fra midten af feltet. Bolden røg dog forbi mål og tiden så langsomt til at løbe ud for de kongeblå.
I overtiden kunne det hele dog have endt i en Lyngby-forløsning. Godt opspil fra venstresiden havnede i feltet, hvor to stolpeskud i streg satte en tyk streg under, at det var en kamp hvor bolden meget nødigt ville over stregen i ABs mål. Det slutter derfor 1-1 på Lyngby Stadion. De kongeblå holder med de øvrige resultater i Betsafe Ligaen fast i førstepladsen – i hvert fald indtil dagens sene kamp mellem HB Køge og Vejle Kolding. Årets sidste ligakamp spilles søndag ude mod netop Vejle Kolding.
Match Facts:
Lyngby BK – AB 1-1 (0-0)
1-0 Uffe Manich Bech (str. 65), 1-1 Marc Dal Hende (68)
Lyngbys startopstilling: 16. Lukas FERNANDES, 2. Thomas RASMUSSEN, 4. Mathias TAUBER (c), 5. Rasmus NIELSEN, 6. Frederik KRABBE, 7. Uffe MANICH BECH (<-> Bror BLUME (83)), 11. Patrick MORTENSEN (<-> Jonas HENRIKSEN (75)), 15. Fanol PERDEDAJ (<-> Frederik GYTJKJÆR (90)), 17. Yussuf YURARY POULSEN, 20. Jeppe BRANDRUP, 21. David KATZ BOYSEN
Ikke benyttet: Nicklas HØJLUND, Frederik HELSTRUP, Morten KARLSEN, Alexander GREEN
Advarsler:
Frederik Krabbe (13), Mathias Tauber (72), Jeppe Brandrup (85) – alle Lyngby BK
Marc Dal Hende (18), Kevin Bechmann-Timm (47), Klaus Lykke (54), Thomas Sørensen (61) – alle AB
Tilskuere: 1.972 på Lyngby Stadion