Imponerende Lyngby sendte AGF ud

Et ungt Lyngby-hold leverede overraskelsen mod formstærke AGF, der på Lyngby Stadion blev besejret med 3-2 i et brag af en kamp.
Efter 0-2 ude mod FC Hjørring var der på forhånd grobund for, at man kunne have lidt bange anelser forud for 8.-delsfinalerne i DBU Pokalen mod AGF. Men sådan skulle det ikke gå – et ungt Lyngby-mandskab leverede en mandfolkepræstation og gjorde sig fortjent til en flot sejr og videre avancement.
Kampen startede i et ganske fint tempo fra begge mandskaber. Det bølgede lidt frem og tilbage og efter syv minutter fik vi den første scoring. Patrick Mortensen modtog bolden på kanten af feltet og med venstrebenet sparkede angriberen bolden ind bag Emil Ousager til en meget flot 1-0-føring.
Glæden varede dog aldeles kort. AGF slog et skarpt angreb minuttet efter scoringen og den faldt heldigt ud til gæsternes fordel. Frederik Krabbe gled og så fik Mate Vadsatze muligheden for at afslutte – det gjorde han ikke særlig godt, men til gengæld havnede bolden ved bagerste stolpe hos landsmanden David Devdariani, der via overliggeren udlignede.
Resten af halvlegen var en meget lige affære, men på trods af ligheden i boldbesiddelse var det AGF som fik det sidste ord i kampens første 45 minutter. Syv minutter før pausen blev en AGF-angriber sendt igennem og han fik lige nøjagtigt prikket den forbi en fremadstormende Lukas Fernandes, der ikke kunne undgå at ramme AGFeren og lave straffespark. Martin Jørgensen eksekverede sikkert og så gik AGF til pausen foran 2-1.
2. halvleg startede med Lyngby i offensiven og allerede efter 9 minutter gav det pote. Et opspil i venstre side gav David Boysen muligheden for at spille bolden ind på kanten af det lille felt. Kim Aabech hoppede kløgtigt over og efterlod en endnu større chance til Patrick Mortensen, der sikkert gjorde sig selv til dobbelt målscorer.
Herfra var det en lang, imponerende Lyngby-præstation. De kongeblå sad solidt på spillet og pressede på mod Emil Ousagers mål. Chancer til Yussuf Poulsen og Kim Aabech var dog ikke nok i første omgang, men lidt over 10 minutter før tid kom forløsningen. Yussuf Poulsen spillede bolden ind mod feltet og ved bagerste stolpe kunne Kim Aabech med indersiden bringe Lyngby på fortjente 3-2.
AGF forsøgte desperat mod slutningen, men det blev ved et par enkelte lange bolde op mod indskiftede Søren Larsen. Opspillene blev på fornemmeste vis afvist af Lyngbys defensiv, og største chance i afslutningen tilfaldt faktisk Kim Aabech, der slap alene igennem med AGF-målmand Ousager. Lyngby vinder fortjent med 3-2 og avancerer dermed til kvartfinalerne i DBU Pokalen.
Der trækkes lod imorgen torsdag.
Match Facts:
Lyngby BK – AGF 3-2 (1-2)
1-0 Patrick Mortensen (7), 1-1 David Devdariani (8), 1-2 Martin Jørgensen (str. 38), 2-2 Patrick Mortensen (54), 3-2 Kim Aabech (79)
Lyngbys startopstilling: 16. Lukas FERNANDES, 3. Ryan JOHNSON LAURSEN, 5. Rasmus NIELSEN, 6. Frederik KRABBE (c), 8. Morten KARLSEN, 10. Kim AABECH, 11. Patrick MORTENSEN, 15. Fanol PERDEDAJ, 17. Yussuf YURARY POULSEN, 20. Jeppe BRANDRUP, 21. David KATZ BOYSEN
Ikke benyttet: Jonathan ARONSØ, Uffe MANICH BECH, Jeppe TVERSKOV, Bror BLUME, Nicolai JOHANNESEN, Alexander GREEN, Frederik GYTKJÆR
Advarsler:
Frederik Krabbe (14), Lukas Fernandes (38), Jeppe Brandrup (63), alle Lyngby BK