Lyngby rejste sig med 2-0-sejr

Efter en stribe mindre gode resultater rejste Lyngby sig på fornemmeste vis, da de kongeblå sikrede en vigtig 2-0-sejr over Superliga-nedrykkerne fra HB Køge. Yussuf Poulsen og David Boysen scorede.
Efter fire ligakampe uden sejr skulle Lyngby søndag eftermiddag op mod HB Køge, der kom til kampen med tre sejre i streg. En svær opgave for de kongeblå, der oven i købet var "handicappede" af afbud fra landsholdsaktuelle Uffe Bech og Nicolai Johannesen, samt karantæneramte Frederik Krabbe. Kort før kampstart blev det ligeledes en realitet, at Thomas Rasmussen måtte melde fra. I hans fravær fik Ryan Johnson Laursen liga-debut for Lyngby – en opgave han løste med bravour.
Første halvleg var en relativt rodet og meget lige affære. Lyngby sad på det meste af spillet, men det var HB Køge der var farligst i en chancefattig første halvleg. Både Jeppe Kjær og unge Marc Rochester havde mulighederne i kampens første halvdel, men målmand Nicklas Højlund stod en rigtig god kamp. Det blev bedst eksemplificeret i begyndelsen af 2. halvleg, hvor Højlund hev en klasseredning frem på en kæmpe-chance til Simon Richter.
Lyngbys bedste forsøg i 1. halvleg tilfaldt Yussuf Poulsen, der var under ekstra fokus denne eftermiddag. En flot præstation og to scoringer for U19-landsholdet gav forhåbninger om endnu mere i den kongeblå pose, men med 45 landsholds-minutter i benene ca. 24 timer inden kampen mod HB Køge var det spørgsmålet, om der var overskud til at præstere for Lyngby også.
Og det var der! Offensivspilleren viste sit talent ved at bringe Lyngby på 1-0 efter 65 minutter. En særdeles velspillende David Boysen gav den som oplægger, da han blev sendt i dybden og fornuftigt fandt frem til Yussuf Poulsen, der scorede sit fjerde sæsonmål.
HB Køge fik bestemt ikke spillet til at flyde i 2. halvleg, men det var også Lyngbys fortjeneste. De kongeblå leverede en fin kamp og det var ikke ufortjent, at David Boysen kunne bringe Lyngby på 2-0 med 13 minutter igen. Offensivspilleren fik bolden efter en god omstilling og kunne med en følt afslutning passere hjemmeholdets målmand.
Svanerne formåede aldrig at svare igen, og Lyngby viste på ny noget af den stabilitet, som i starten af sæsonen sikrede en stor pointhøst. En træt Yussuf Poulsen med knap 140 spilleminutter i benene på 26 timer kunne kort før tid have gjort det til en tre-målssejr, men det blev ved 2-0 for Lyngby, der dermed holder trit med de øvrige hold i toppen af Betsafe Ligaen.
Match Facts:
HB Køge – Lyngby BK 0-2 (0-0)
0-1 Yussuf Yurary Poulsen (65), 0-2 David Katz Boysen (77)
Lyngbys startopstilling: 1. Nicklas HØJLUND, 3. Ryan JOHNSON LAURSEN, 4. Mathias TAUBER (c), 8. Morten KARLSEN, 10. Kim AABECH, 11. Patrick MORTENSEN, 15. Fanol PERDEDAJ, 17. Yussuf YURARY POULSEN, 20. Jeppe BRANDRUP,  21. David KATZ BOYSEN, 24. Frederik HELSTRUP (<-> Rasmus NIELSEN (68))
Ikke benyttet: Lukas FERNANDES, Bror BLUME, Alexander GREEN, Jasin KHAYAT, Oscar PEDERSEN, Jeppe TVERSKOV
Tilskuere: 1.063 på SEAS NVE Park, Herfølge