Dødbolde blev afgørende i Slagelse

Lyngby fik for alvor armene ned, da FC Vestsjælland viste skræmmende effektivitet på dødbolde og slog de kongeblå med 4-1 på Slagelse Stadion.
Lyngby Boldklub skulle lørdag forsøge at fortsætte den flotte sæsonstart, der har budt på 3 sejre i 3 kampe. Modstanderen var dog også sæsonens hidtil sværeste, idet oprykningskandidaterne fra FC Vestsjælland tog imod de kongeblå på Slagelse Stadion. Og det blev et ubehageligt bekendtskab.
Der var blot spillet 2 minutter, da Sladen Peric kunne bringe FC Vestsjælland foran efter et hjørnespark, der fik lov at sejle helt ind midt i feltet, hvor Peric kunne heade den i mål. Værre skulle det blive efter 9 minutter, hvor et langt indkast bliver forlænget til hjemmeholdet Nicolas Sandberg, der sikkert passerer Nicklas Højlund og fuldender chokstarten – 2-0 efter 10 minutter.
I perioden efter målene forsøgte Lyngby at arbejde sig ind i opgøret og det var egentlig en mission, der lykkedes nogenlunde. Chancer blev det imidlertid aldrig rigtigt til, for når de kongeblå endelig kom frem til noget, der mindede om en afslutning så manglede det kvalitet.
I stedet var det FC Vestsjælland, der kunne bringe sig på 3-0. På trods af flere gode kontra-angreb var det nok engang en standardsituation, som medfødte et mål. Et hjørnespark bliver afvist af Lyngbys defensiv i første omgang, men clearingen havner hos en fri Henrik Madsen, der brager 3-0-målet ind bag Højlund.
Dermed var det op til Lyngby at skabe en situation, hvor et comeback kunne blive en reel mulighed. De kongeblå forsøgte da også at lægge pres på fra starten og rystede desuden posen med indskiftningen af David Boysen og Yussuf Yurary Poulsen.
Men det var sådan en dag, hvor der ikke var ret meget der lykkedes. Og i stedet for en kongeblå reduceringen og muligheden for et comeback, så var det FC Vestsjælland der – nok engang – slog til. En høj, lang bold fra højre side passerer mod bagerste stolpe, hvor Danni König har placeret sig. Og selvom Nicklas Højlund og Mathias Tauber spræller for at blokere, så header angriberen klogt bolden i jorden og sender FCV på 4-0.
Målet afgjorde reelt set kampen og Lyngby skulle tydeligvis lige bruge noget tid til at samle både de fysiske og mentale kræfter, til at gå efter en reducering. Omkring det 75. minut havde Lyngby sin bedste periode i kampen, hvor først Yussuf Poulsen og siden Frederik Helstrup havde de kongeblås bedste muligheder i kampen.
Lidt dramatik skulle der dog også til og det fik vi så med ti minutter igen. Først kom Kristoffer Wichmann alt for sent med en farlig tackling på Yussuf Poulsen og den situation slap Wichmann lidt billigt fra, da den kun medførte et gult kort. Efterfølgende var der stå en lille uenighed mellem Yussuf Poulsen og Sladen Peric der – med et gult kort i bagagen – valgte at bruge pande-til-pande-metoden til at skubbe Yussuf Poulsen væk.
Peric slap dog uden anmærkninger og i stedet valgte David Boysen så at trykke resolut af på frisparket. Bolden strøg flot udenom mur, forsvar og keeper og ind i netmaskerne til en 1-4-reducering. Kort efter kunne der være kommet lidt spænding tilbage i opgøret, da Patrick Mortensen fik en kæmpe chance alene med hjemmeholdet målmand, men Mortensen måtte nøjes med et hjørnespark.
Der blev ikke scoret mere og dermed fik Lyngby armene ned. De kongeblå fører fortsat Betsafe Ligaen, men taber med 1-4 til FC Vestsjælland.