De kommende år byder på store ændringer i den 104 år gamle fodboldklub i Lyngby. Det nye stadionprojekt er kronen på værket i en ambitiøs ny strategi, der skal gøre De Kongeblå klar til fremtiden og en fast tilværelse i Superligaen.
Den nye strategi bærer titlen ”Nye rammer – større mod – samme sjæl” og henviser til, at udviklingen de næste år byder på store fysiske ændringer på Lundtoftevej. Men også udviklingen af en fodboldklub, der bliver stadig mere fremsynet og modig, samtidig med at Lyngby Boldklubs unikke sjæl og ånd bevares.
”Lyngby Boldklub har udviklet sig helt enormt på alle områder, siden Friends of Lyngby overtog roret i 2018. Med vores nye strategi gør vi klar til de historiske år, der venter forude – vi tager kontrollen og sætter offensive, men realistiske mål for vores klub,” fortæller Andreas Byder og fortsætter:
”Konkurrencen og forventningerne til os er større end nogensinde før, og det stiller store krav til vores evne til at prioritere, tage modige valg og navigere klubben sikkert rundt i markedet. Der bliver strategien vores rettesnor, der sikrer, vi altid er på vej i den rigtige retning.”
Strategiens vision bygger på fire overordnede mål for klubben – i overskrifter er det Superliga, bæredygtig økonomi, talentudvikling og lokal forankring. Disse fire visionsmål udgør retningen de kommende år.
”Vi ser Lyngby Boldklub som en Superliga-klub. Vi lykkedes med at få tre år i Superligaen sidst, og det var historisk. En oprykning til sommer står øverst på listen, for vi skal tilbage, – men vi er klar over, der fortsat er et stykke arbejde at gøre for at være stabile i Superligaen. Det nye stadion skal skabe rammerne for, at vi kan tage et endegyldigt skridt op i top 8 i Danmark og genskabe drømmen om, at vi kan komme endnu videre end det,” fortæller Andreas Byder.
Udover visionsmålene indeholder strategien også konkrete temaer for klubbens operationelle kerneområder. Her suppleres førsteholdet, akademiet og den kommercielle afdeling med en helt ny søjle, idet kvindefodbolden for første gang i klubbens historie bliver en del af det professionelle setup.
”Vi har brugt det meste af et år på at lytte, lære og gøre os klar til at kunne starte et akademi op for piger og samtidig tage de første skridt mod et flagskib på seniorniveau. Vi glæder os til at rulle det ud og vil snart fortælle endnu mere om opstarten af vores kvindefodbold-projekt,” fortæller Andreas Byder.
Du kan læse mere om strategien i denne feature, hvor vi går i dybden med de enkelte områder.
Strategien, målene og det nye stadion kommer dog ikke til at stå alene. Klubbens hovedaktionærer i Friends of Lyngby har netop vedtaget at gå i gang med at udvide kredsen af Friends, hvilket betyder, at klubbens ejere om kort tid vil gå i gang med en kapitaludvidelse, der kan bidrage med op til 50 mio. kr. til sportsligt at forankre klubben i toppen af dansk fodbold.
NYE RAMMER - STØRRE MOD - SAMME SJÆL
Spillestil, transition, trupsammensætning og rekruttering er de fire strategiske temaer for førsteholdet. Vi vil blandt andet:
- Forene den klassiske Lyngby-spillestil med offensiv, teknisk fodbold med de moderne krav til fysisk udtryk, energi og mod på banen. Vores nye spillestil skal kendes på at være både attraktiv, effektiv og energisk – og begejstre både spillere og fans.
- Lave Danmarks mest individuelle transition fra ungdom til senior, så vi fastholder en meget stor andel af spillere af egen avl.
- Prioritere en skarp og stram trupmodel, hvor der både er høj kvalitet af topspillere, kultur og lederskab, men også plads til unge spillere på forskellige udviklingstrin.
- Øge brugen af data, udvide vores netværk og bruge best-in-class inspiration fra bl.a. Philadelphia Union til at løfte vores arbejde med scouting og rekruttering.
Akademiets kerneopgave er at uddanne og udvikle fodboldspillere, der kan være kompetitive på førsteholdet og gøre sig gældende på den internationale scene:
- Uddannelse af flere topspillere via en stærkere kongeblå tråd, tydeligere udviklingsplaner og et stærkt akademitilbud, hvor nærværet, individuel træning og det frie skolevalg gør Lyngby Boldklub til en stærk talentudvikler.
- Implementering af ”tidligt kendskab – sen selektering” – vi tror på, at vi skal kende de unge talenter så tidligt som muligt, men også at man sagtens kan udvikle dygtige unge fodboldspillere uden at drive rovdrift i børnefodbolden.
- Øge fokus på udvikling af fodboldmiljøerne i vores samarbejdsklubber.
Klubbens kommercielle afdeling bygger videre på et stærkt fundament omkring netværk, partnerskaber og familieoplevelser.
- Gøre partnerskaber til klubbens økonomiske rygsøjle gennem fortsat fokus på sponsorområdet, og den værdi klubben kan skabe for virksomheder – og omvendt.
- Tilbyde Danmarks bedste stadionoplevelse for familier – med plads og relevans for de unge – og invitere fans endnu tættere på klubben både på stadion og sociale medier.
- Gøre en forskel for børn, unge og familier i vores lokalområde, så vi ikke kun er lokalt forankrede – men også lokalt forandrende.
Kvindefodbolden opbygges på fundamentet af stærke lokale miljøer for at skabe et tilbud til de piger, der kan og vil gå elitevejen. Konkret handler det om:
- At opstarte et akademi for pigefodboldspillere med holdtilbud på minimum U16 og U19, men også med stærke tilbud til piger i yngre aldersgrupper.
- Give pigerne i lokalområdet noget at sigte efter. Vi vil skabe flagskib på seniorniveau, via et langsigtet arbejde med at rykke LBKs bedste kvindeseniorhold op i ligasystemet.
- Bidrage til, at endnu flere piger spiller fodbold i vores område – samt at flere kvinder vælger at blive trænere og ledere i klubberne.