Site icon Lyngby Boldklub

Kamp 1000: Lyngbyvejens kamp om mesterskabet

Det tredje nedslag i nedtællingen til søndagens kamp nummer 1000 i landets bedste række, finder vi i 1992, hvor Lyngby Boldklub tog sit andet mesterskab efter en direkte duel mod B.1903 på Gentofte Stadion.

8. juni 1992 står som éndnu en milepæl i Lyngby Boldklubs historie, for det var datoen vi på Gentofte Stadion sikrede vi os mesterskab nummer 2 efter 1-0 sejr mod B. 1903 i sidste spillerunde. Forud for mesterskabssæsonen 1991/92, som var den første hele superligasæson, havde vi i foråret 1991 kæmpet med Brøndby på sidste spilledag om at vinde den allerførste superligasæson, om end det blot var en halvårssæson. Turneringsstrukturen blev fra og med efteråret 1991 ændret fra at følge kalenderåret til nu at være efterår/forårs turnering og med grundspil/slutspil.

Mod Brøndby IF spillede vi hjemme 1-1 på Lyngby Stadion og måtte skuffende tage til takke med sølvmedaljerne, alt imens gæsterne fejrede guldet på klubhusets balkon. Svenske Kent Karlsson var i 1991 i øvrigt kommet til som cheftræner med klublegenden Michael Schäfer som sin assistent.

Lyngby Boldklub gik ind til 1991/92-sæsonen med ambitionen om, at nu skulle det andet mesterskab sikres, for spillertruppen havde potentialet til det. Anfører Peter Nielsen der bare blev bedre og bedre, målmand Kim Brodersen der nærmede sig A-landsholdet, solide Michael Gothenborg, John Larsen, Claus ‘Kuno’ Christiansen, Erik Larsen og Henrik ‘Hukse’ Risom i defensiven, de hårdt arbejdende midtbanefolk Johnny Vilstrup, Allan Kuhn og Morten Wieghorst samt ikke mindst målfarlige Per Pedersen og Torben Frank ligesom Henrik ‘Store’ Larsen i storform før sæsonen blev hentet tilbage på en lejeaftale fra Pisa.

Da efterårets grundspil var spillet færdig førte Brøndby dog to point foran De Kongeblå med B. 1903, AaB og AGF på de næste pladser, men da foråret 1992 begyndte, gik Brøndby helt i stå, måske afledt af den store Interbank-skandale omkring klubben. Point hentet i efteråret blev desuden halveret og rundet op, og så tog man de point videre til slutspillet. Det kom os til gavn, da vores 23 point i grundspillet blev til 12 point i slutspillet, samme pointantal som Brøndby. Vi lagde fra land med at tabe 1-0 hjemme til AGF, men kom hurtigt tilbage på sporet med 2-1 sejr ude over Brøndby og 4-0 hjemme over Næstved. Et 2-1 nederlag hjemme til BK Frem og 2-0 nederlag ude til Silkeborg i april gjorde ondt, men de næste otte kampe gav seks sejre, to uafgjorte og en målscore på 14-1, så før sidste spillerunde ude mod B. 1903 førte vi superligaen med ét point foran netop 3’erne. Et point på Gentofte Stadion var derfor nok til at sikre os det andet danske mesterskab.

Det var en brandvarm mandag 2. pinsedag og Gentofte Stadion var fyldt som sjældent set. Et præcist antal medrejsende Lyngby-fans er aldrig blevet bestemt, men mon ikke halvdelen af de 10.787 tilskuere holdt med Lyngby Boldklub. Stemningen omkring kampen var naturligvis intens, for de to hold skulle afgøre guldet, og ved dommer Jan Damgaards startfløjt havde vi mesterskabet i hænderne, for uafgjort var jo nok. B. 1903 pressede på, men vores solide defensiv, som kun havde lukket ét mål ind i de foregående otte kampe, holdt dem helt fra fadet. Da kampuret ramte 69 minutter dukkede Torben Frank, som han ofte gjorde det, op som en trold af en æske og sparkede hårdt ind bag en chanceløs Palle Petersen. Ellevild jubel blandt de mange Lyngby-fans, og da slutfløjtet lød, var der en dengang uundgåelig baneinvasion af glade mennesker. Det var i øvrigt sidste gang, at hæderkronede B. 1903 optrådte på den øverste scene i dansk fodbold, for den sommer blev FC København etableret via overbygningen med KB.

Anfører Peter Nielsen løftede DM-pokalen i Gentofte og der var DM-fest på Lyngby Stadion i og omkring klubhuset. Dagen efter mødte fire af vores spillere ind i landsholdslejren i Vedbæk til det, som skulle blive dansk fodbolds største triumf til dato, og nogle få måneder efter stod vi så over for mægtige Rangers FC i den første udgave af UEFA Champions League. Det samlede nederlag på 3-0 tog dog ikke glansen af det, som lige havde været den bedste sommer nogensinde for Lyngby Boldklub.

B. 1903 –  Lyngby Boldklub

Mandag 8. juni 1992, kl. 15.00, Gentofte Stadion, 10.787 tilskuere.

B 1903 0-1 (0-0) Lyngby BK

69’ 0-1 Torben Frank

Lyngby Boldklub: Kim Brodersen, Henrik Risom, Claus Christiansen, Michael Gothenborg, John Larsen, Peter Nielsen, Erik Larsen, Henrik Larsen, Allan Kuhn (76. Kim Michelsen), Johnny Vilstrup (68. Morten Wieghorst), Torben Frank.

#SammenForLyngby