Site icon Lyngby Boldklub

Akademiet besøgte Philadelphia Union: En meget inspirerende tur

I sidste uge kom fire repræsentanter fra Lyngby Boldklub hjem fra inspirationstur hos Philadelphia Union, og det var ifølge alle fire en fantastisk udbytterig tur.

I sidste uge vendte fire kongeblå repræsentanter hjem fra USA, hvor de havde brugt en uge hos Philadelphia Union.

Fra Lyngby Boldklub var akademichef Marcus Oxe, U17-cheftræner Younes Khabtani samt spillerne Aksel Jørgensen og Hjalte Froholdt afsted, og efter hjemkomsten var der bred enighed om, at de var blevet taget godt imod, samt at det havde været en interessant tur.

Philadelphia Union viste stor åbenhed, og det var noget, som akademichef Marcus Oxe satte stor pris på.

– Helt grundlæggende havde vi en god og inspirerende tur. Vi blev mødt af en klub med mennesker, der har købt helt ind på samarbejdet med Lyngby Boldklub og åbnede dørene til alt, vi ville se og høre om. Det er ikke sidste gang, at vi besøger dem, og vi fik en rigtig god relation til mange af menneskerne i klubben. Specielt Chris Mannella, som er scouting coordinator tog sig tid til os, med både sightseeing i Philadelphia og sørgede for at vi havde alt vi skulle bruge, fortæller Marcus Oxe, som tog flere konkrete erfaringer med sig hjem.

– Det var spændende at opleve den stærke kultur, de har i klubben. De har et stærkt og solidt alignment til deres spillestil, og så var det interessant at høre om deres ’regler’ som MLS-klub i forbindelse med scouting og rekruttering. Det er nærmest en sport i sig selv. Derudover fik jeg meget ud af at høre mere om deres syn på trupsammensætning, klubudvikling og hvordan deres akademidirektør arbejder med lederskab.

U17-cheftræner Younes Khabtani var også med på turen, og ligesom Marcus Oxe, glædede Younes sig over turen, og de mange erfaringer, som han blev rigere på den.

– Turen var fantastisk og meget inspirerende. Det var en topfed klub med gode faciliteter, enormt gæstfrie mennesker og en virkelig aligned klub. De åbnede dørene fuldstændig og alt fra U12 til førsteholdet, måtte vi være med på og se. Alt i alt var det en fed tur, og jeg håber på mange flere udvekslinger mellem Philadelphia Union og os, siger Younes, som både blev inspireret, men også blev bekræftet i nogle af de gode ting, der allerede bliver arbejdet med hjemme på Lundtoftevej.

– Der er altid detaljer, vi kan tage med hjem på forskellige niveauer, men som min oplevelse også var i Benfica sidste år, så bekræfter det mig også i, at der er mange gode ting i vores lille klub, og ting som klubber med større akademier også kunne lære af os.

Fantastiske forudsætninger for at lykkes

Også U17-spiller Hjalte Froholdt og U19-spiller Aksel Jørgensen var med på turen, og her skulle de blandt andet snuse til niveauet på træningsbanen og skolelivet ved siden af fodbolden.

Begge glædede de sig over at prøve kræfter med en anden slags fodbold på træningsbanen, men det var især klubbens faciliteter og skole setup, der imponerende de to kongeblå talenter.

– Jeg synes, at turen var meget lærerig og spændende. Vi fik lov til at opleve en helt anden fodboldkultur og en helt anden måde at spille fodbold på. De havde nogle dygtige unge spillere, men det der overraskede mig mest, var deres faciliteter, der var vanvittigt gode – specielt med tanke på, at vi jo kun trænede med deres andethold. Jeg oplevede Philadelphia som en klub med rigtig gode forudsætninger for at lykkes, siger Hjalte Froholdt, som bakkes op af Aksel Jørgensen.

– Jeg blev virkelig overrasket over, hvor gode faciliteter, de har derovre. Der mangler virkelig ikke noget, og det kan man godt mærke gør meget for klubbens og spillernes udvikling. Det var en spændende tur med masser af gode oplevelser, og kontrasten mellem os og dem er helt sikkert noget, som jeg vil lade mig inspirere af og tage med mig, slutter Jørgensen.

På billedet ses de fire kongeblå repræsentanter, sportsdirektør i Philadelphia Union Ernest Tanner og cheftræner fra Philadelphia Union II, Marlon LeBlanc.

#SammenForLyngby