Site icon Lyngby Boldklub

Individuelt fokus – hvorfor giver det mening med et ekstra år på en yngre årgang?

Det kan i manges øjne være svært at lade en talentfuld fodboldspiller tilbringe et ekstra år med en yngre årgang. Men i Lyngby Boldklub har vi heldigvis mange eksempler på, at det kan være et godt træk på vejen hos spillere, der har brug for en anden sportslig og social arena, end den, de kan få på deres egen årgang.

På akademiet i Lyngby Boldklub er der pt spillere på alle hold fra U12-U19, der enten har eller har haft et år, som en del af truppen på årgangen under. I førsteholdstruppen er Peter Langhoff netop indtrådt, og han har i sit U15-år i klubben haft flere træninger og kampe med årgangen under. Og klubbens U19-trup tæller både Malthe Henriksen og William Steindorsson, som begge fik et ekstra år som U15-spillere på akademiet.

Ovenstående eksempler kommer ud fra en meget klar bevidsthed om, at ikke alle spillere udvikler sig i samme tempo, og det kan være svært for en ung spiller at konkurrere på lige fod med jævnaldrende, hvis deres fysiske eller mentale udvikling er et andet sted. Formålet er derfor at give spillere den nødvendige tid til at vokse ind i og dyrke deres talent på en yngre årgang, der hvor vi i fællesskab tror på, at det er mest gavnligt for dem.

Klubben tror på, at det er afgørende for spillerne at opleve succes og positiv udvikling i deres spil for at opbygge selvtillid og motivation. Der er mange veje til en succesfuld fodboldkarriere, og det er heldigvis ikke en forudsætning for at lykkedes, at tempoet i akademi-årene skal være det samme for alle. Derfor er det vigtigt, at det er noget som klubben bruger og er bevidste om ifølge Niels Lawaetz, der er Chef for Metodik og Trænerudvikling i Lyngby Boldklub.

Både i Lyngby og I mine tidligere klubber har jeg set mange eksempler på, at vejen mod en karriere som fodboldspiller er individuel. Den bedste talentudvikling sker, når vi som klub i samarbejde med spilleren, forældre, skole mv. kan udfordre den enkelte dreng, så det passer til netop hans næste skridt på rejsen. Her er træning og kampe med årgangen under et af mange greb, som vi kan bringe i spil – og et greb, som ofte kan være helt afgørende for at give den enkelte dreng tid til at udvikle sig. Det er vi meget stolte over at have så mange gode eksempler på i klubben i dag.

I Lyngby Boldklub har der altid været en stærk tradition for at fokusere på den individuelle spillerudvikling. Ved at lade spillere som Peter Langhoff, William Steindorsson og Malthe Henriksen tilbringe ekstra tid med en yngre årgang, understøtter vi, at hver spiller modtager den nødvendige træning og opmærksomhed, der skal til for at maksimere deres potentiale. Klubben vil med sit fokus på at tilpasse spillerens miljø og udviklingsniveau forsat skabe en model, der sikrer, at spillerne får de bedste forudsætninger for en succesfuld tid i klubben og videre karriere.