Site icon Lyngby Boldklub

U19-opstart: “Skal bygge videre på broen til førsteholdet”

fodboldbilleder.dk (C)

U19-holdets cheftræner Mads Kristensen ser frem til forårets kampe i U19-Ligaen på baggrund af et flot efterår, og han håber på, at de kan levere endnu bedre resultater, mens man samtidig formår at bygge videre på den stærke bro til Lyngbys førstehold.

Lyngbys Boldklubs U19-mandskab er i fuld gang med forberedelserne til forårets kampe, hvor den første kamp i drengenes U19-Liga er mod AC Horsens på hjemmebane d. 19. februar.

Før de når så langt, venter der dog en del træningskampe for Mads Kristensens unge mandskab. I den forgangne weekend tog de hul på den første test efter juleferien på udebane mod Hvidovre, hvor Lyngby-drengene vandt overbevisende med hele 5-0.

U19-drengenes efterår var ganske imponerende, og Kristensen og co. leverede det bedste pointgennemsnit i over ti år på 1,75. Ligeledes er holdets fjerdeplads for halvsæsonen den højeste placering siden 2010.

”Vi føler, at vi er landet et sted, som vi nogenlunde kan forvente. Enkelte kampe har vi ramt højere niveau, end vi kunne forvente og turde håbe på, og så har vi spillet nogle kampe, som var væsentligt under, hvad vi forventer,” lyder det fra Kristensen.

”Vi startede op igen med træning onsdag d. 6. januar, og vi har, ligesom alle andre, været hårdt ramt corona siden november. Vi har hele tiden en eller to ude, men i det mindste har vi snart immunitet på holdet,” siger træneren med et smil.

”Corona og skader har betydet, at vi i træningskampene og opstarten har flere unge spillere med fra U17 og kombinationen af de spillere, som vi bruger, er hele tiden forskellig. Nu har vi flere af de unge, som får erfaring og kampe heri starten, som jo kan være en fordel på den lange bane.”

”I sidste weekend havde vi et ungt hold med i Hvidovre, og billedet bliver det samme i denne weekend mod Frem. Men i de første kampe handler det mest om at komme ind i et flow og vænne sig til at spille fodbold igen,” forklarer Kristensen.

Håber på endnu mere

Selvom resultaterne for U19 i efteråret var ganske fortrinlige, så håber Den Kongeblå træner på endnu mere i forårets kampe, mens han gør sig forhåbninger om udtagelser til U-landsholdene.

”Dét, vi arbejder frem mod i dette forår, er det samme, som vi fokuserede på i efteråret. Vi vil have U19-spillere op og levere på førsteholdet. Jeg har flere spillere, som jeg godt kunne tænke mig, fik deres udtagelser på U-landsholdene, for jeg synes, de er et rigtig godt sted.”

”Vi skal selvfølgelig konkurrere om at vinde hver eneste kamp i U19-ligaen, og jeg håber og tror da altid på, at vi kan lave et endnu bedre snit i foråret, end vi gjorde i efteråret.

Optimeret træningsuge

Kristensen og U19-staben har lavet et nyt tiltag, som måske kan være med til at fordre endnu bedre resultater. De har ændret på holdets træningsuge, hvilket også skal optimere spillerne til en eventuel fremtid på førsteholdet.

Det betyder blandt andet, at de har droppet dagene, hvor man træner to gange, hvilket i sidste ender betyder mindre fridage. Denne plan skulle gerne forberede spillerne endnu bedre på en professionel fremtid på banen.

”Vi skal ikke lave om på det helt store, men vi har ændret på vores træningsuge, vi træner anderledes for at prøve at optimere.”

”Før havde vi træning mandag, to gange tirsdage, to gange torsdag, så spillerne havde fri onsdag, fredag og søndag. Det har vi valgt at prøve at gøre op med ved at gå en anden vej. Nu træner vi fem dage i stedet for dobbeltpas. Tirsdag og torsdag eftermiddag har de fri, og vi træner så alle andre eftermiddage.”

”Vi prøver at se, om det gør noget at fordele arbejdsbyrden mere ud, samt forbereder vi spillerne mere til den load, der venter dem på det næste niveau.”

“Vi har taget mange gode skridt på strategi og struktur på at lave en bedre hverdag og få bedre rammer for at lave fremtidige fodboldspillere,” siger en forhåbningsfuld Kristensen afslutningsvist.

På lørdag venter forårets anden testkamp på udebane mod Frem for træneren og U19-holdet. Senere venter kampe mod Greve, Malmø, Karlslunde, inden alvoren starter i Ligaen mod AC Horsens.

Vil du se resultater og kampprogram for U19-holdet, kan du gøre det her: U19-Ligaen