Site icon Lyngby Boldklub

Mød assistenten Hartmann: Nørdet fodboldanalytiker og scout for landsholdet

Foto: fodboldbilleder.dk

Sammen med resten af holdet og staben i Lyngby arbejder assistenttræner Jonathan Hartmann intenst frem mod sæsonstarten i NordicBet Ligaen. De Kongeblås 30-årige assistent har et særligt analytisk talent og har haft en helt speciel sommer, der har budt på en rundrejse i Europa som udsendt for det danske herrelandshold.

Jonathan står på sidelinjen og kigger ind på grønsværen. Modstanderholdet har lavet en taktisk ændring, men det er ikke en overraskelse – i hvert fald ikke for Hartmann. Med sit analytiske og taktiske perspektiv som træner har Jonathan nemlig forberedt sig ned til mindste detalje på modstanderen – noget han gør med enhver tænkelig situation inden for kridtstregerne som assistenttræner i Lyngby:

”Som assistenttræner i Lyngby har jeg et stort analytisk og taktisk ansvar. I samarbejde med Lukas Babalola, som er vores analytiker, der laver jeg modstanderanalysen og præsenterer det for spillerne tre dage før kamp. Jeg sørger for at klæde spillerne bedst muligt på, for at vi er så godt forberedt som muligt. Det handler rigtig meget om at finde ud af, hvad modstanderen er gode til og mindre gode til. Hvad skal vi være opmærksomme på, og omvendt hvad skal vi gøre for at udnytte deres svagheder?” forklarer Jonathan Hartmann.

Rundrejse til EM som udsendt for DBU

Trods sine blot 30 år har Jonathan Hartmann stor erfaring allerede, og det er ikke kun hos De Kongeblå, at Hartmann viser sin store fodboldfaglighed og taktiske analyser. Det danske fodboldlandshold har nemlig hyret Lyngby-assistenten, der før og under sommerens EM-slutrunde var på rundrejse i Europa for at analysere flere forskellige hold. Et spændende job for Hartmann der lagde vejen forbi storbyer som St. Petersborg, Rom, Sevilla og Budapest:

”Mit fokuspunkt var Belgien, hvor jeg analyserede dem flere gange, blandt andet i Nations League, op mod EM. Her lavede jeg en overlevering til landstrænerteamet om Belgien forud for kampen mod Danmark til EM. Der forklarede jeg dem mit syn på belgierne og mine anbefalinger mod dem – eksempelvis om Kevin De Bruynes betydning for deres spil. Jeg var derefter udsendt rundt i Europa for at kigge på Danmarks mulige modstandere videre i turneringen. Så jeg har fungeret som et slags ekstra sæt øjne for det i forvejen meget dygtige landstrænerteam.”

De Bruyne og Lukaku eller en dansk divisionsspiller

Navnemæssigt var der tale om store verdensstjerner, som Hartmann skulle analysere og scoute på. Arbejdet fra hans perspektiv er det samme, selvom Jonathan dog gerne indrømmer, at der er forskel på dansk fodbold og så den absolutte verdenstop:

”Arbejdsopgaverne er de samme, og skabelonen til en analyse er også. Det handler hele tiden om at finde frem til, hvor holdet kan gøre ondt på modstanderen. Det er dog klart, at det er noget andet at sidde på et stort stadion i St. Petersborg og kigge på Lukaku end det at være på et mindre stadion i Danmark og se én af de øverste fodboldrækker,” forklarer Lyngby-træneren, der gør det klart, at det betyder noget helt særligt at arbejde for det danske landshold:

”Det var meget givende at arbejde for sit land. Det er interessant rent fagligt at analysere verdens bedste fodboldspillere, der spiller i det højeste tempo, og ens egen faglighed skal forsøge selv at følge med så at sige. Det er noget, der gør mig dygtigere, og rent personligt har det været super fedt og meget meningsfuldt at være en del af teamet omkring landsholdet. Danmark er mit yndlingshold, næst efter Lyngby selvfølgelig, og det er en drengedrøm at arbejde for sit land, ligesom det er for en dansk fodboldspiller at repræsentere Danmark,” slutter Hartmann.

Nu kigger Jonathan Hartmann sammen med resten af Lyngby-tropperne frem mod sæsonstarten i NordicBet Ligaen. Han er sammen med resten af holdet at finde i Nykøbing FC i morgen søndag klokken 15 til den første spillerunde i den nye sæson for De Kongeblå.