Pointdeling i livlig Nykøbing-duel

Martin Ørnskov var Lyngbys målscorer, da De Kongeblå søndag spillede 1-1 mod oprykningskandidaterne fra Nykøbing FC. Begge mål faldt i første halvleg.

Der var genvalg til hele den startopstilling, der for en uge siden klaskede Thisted FC med 3-1 på Lyngby Stadion – i dag var opgaven en noget anden. Lyngby Boldklub har brugt de to første kampe mod Hvidovre og Thisted til at lægge lidt afstand til bunden af rækken, men idag var der modstand fra den helt anden ende. Nykøbing FC er en af de klubber, der er kommet til at fortælle højt, at de går efter en af de tre øverste pladser i rækken – og ultimativt gerne en oprykning til Superligaen til sommer. Så niveauet var hævet og det var i perioder også til at se på et blæsende CM Arena i Nykøbing.

Her fik tilskuerne en hæsblæsende start med to scoringer inden for de første ti minutter. Lyngby startede fint ud med to glimrende chancer – først et langskud over mål fra Gustav Marcussen, og siden et hovedstød fra Frederik Gytkjær, der tæt under mål dog ikke fik retning nok på sit forsøg. Nykøbing forsøgte sig også i indledningen, og i det 6. minut gav det pote. Hjemmeholdet satte et angreb op i højre side, der endte i et fladt indlæg, som Lyngby-defensiven ikke fik clearet. Bolden havnede i stedet hos Mathias Gehrt, der fra en position i den yderste del af målfeltet fladt udplacerede Thomas MIkkelsen til 1-0.

Føringen holdt dog kun kort, for Lyngby svarede fint igen og allerede fire minutter efter Gehrts scoring blev der udlignet. Rezan Corlu sendte et frispark ind i feltet, og her fik Marcus Backmann – lidt tilfældigt – sendt bolden videre til Martin Ørnskov blandt venner og fjender. Ørnen var sikkerheden selv og scorede sikkert fra sin position tæt på mål – 1-1, og så var vi ligesom igang.

Kampen skiftede herefter karakter, og ti grimme minutter med frispark, fight og hårde tacklinger fulgte og brød rytmen. Kampen stod centralt på banen, og ingen af holdene lykkedes for alvor med at sætte noget op. Efter en halv times spil fik hjemmeholdet dog overtaget, og resten af halvlegen lykkedes Nykøbing med at trykke De Kongeblå helt i bund.

Lyngby afviste dog forbilledligt, og i stedet var det otte minutter før pausen Frederik Gytkjær, der fik en stor chance – han blev dog vinket offside på sin afslutning, der dog heller ikke fik helt så meget kvalitet som Lyngbys nummer 26 nok havde ønsket. Nykøbing fortsatte presset frem mod pausen, men udover et særdeles nærgående hjørnespark blev det ved 1-1 ved pausen.

Anden halvleg startede i samme svingende gear. Kampen bølgede frem og tilbage med muligheder i begge ender – Rezan Corlu burde have vekslet et frispark i god position til mere end et målspark til hjemmeholdet efter 52 minutter, og kort efter var Nykøbing så tæt på – men en offside-kendelse annullerede en stor chance tæt under mål.

Og efter en time fik Nykøbing så halvlegens største chance i en situation, der til forveksling lignede Martin Ørnskovs 1-1-scoring. Et Nykøbing-frispark havnede lidt tilfældigt hos den tidligere Lyngby-spiller Mathias Tauber, der fra kanten af det lille felt dog slet ikke fik træf på bolden, og i stedet nærmest chippede den i favnen på Thomas Mikkelsen. Nykøbing dominerede på dette tidspunkt kampbilledet, men Taubers chance endte faktisk med at blive den største mulighed for hjemmeholdet, der blev regulært tromlet af Lyngby de sidste tyve minutter.

Efter 68 minutter lykkedes det Lyngby at finde Danni König i feltet, men angriberen fik ikke ordentligt fart på sit flyvende hovedstød – og så kunne Sebastian Olsen redde hjemmeholdet. Også Adnan Mohammad bød sig til, og det 76. minut satte han Tauber i en omstilling, men sparkede i sidenettet. Og med syv minutter tilbage var det så igen Danni König, der fik en rigtig god mulighed for at score sit første NordicBet Liga-mål. Angriberen scorede i mandags i reserveholdsturneringen, men denne søndag skulle det ikke være – et klumpspil gav ellers König en god mulighed midt i feltet, men den store angriber fik ikke ordentlig træf på bolden og stadiontavlen forblev på 1-1.

Mod slutningen var Adnan Mohammad bedste bud på en Lyngby-scoring – igen efter en omstilling, hvor kantspilleren kom i en god position. Denne gang afsluttede den pakistanske landsholdsspiller mod fjerneste stolpe, men bolden sneg sig forbi stolpen.

De sidste minutter blev – trods den gode 2. halvleg af Lyngby – alligevel et spørgsmål om overlevelse. Frederik Gytkjær fik med tre minutter igen sit andet gule kort og dermed var Lyngby 10 mod 11 i slutfasen. Nykøbing fik dog aldrig sat andet end et spillemæssigt tryk på Lyngby, chancerne udeblev og hjemmeholdets forhåbninger fusede ud. Det sluttede 1-1 i en kamp, hvor begge hold havde gode perioder – men hvor Lyngby trods alt havde langt de største chancer.

De Kongeblå spiller igen allerede på onsdag, når topholdet Silkeborg gæster Lyngby Stadion – kick-off er klokken 19.00.

Nykøbing FC – Lyngby BK 1-1 (1-1)
Tilskuertal: 1.010

Målscorere:
1-0 – Mathias Gehrt (6)
1-1 – Martin Ørnskov (10)

Rødt kort:
Frederik Gytkjær (2 gule) (87)

Startoptilling:
Gustav Marcussen (Adnan Mohammad, 64) – Jeppe Kjær (Danni König, 64) – Rezan Corlu
Jesper Christjansen (Magnus Westergaard, 77) – Frederik Gytkjær – Martin Ørnskov (C)
Nicklas Mouritsen – Marcus Backmann – Lasse Nielsen – Lasse Fosgaard
Thomas Mikkelsen

Udskiftere: Oskar Snorre, Danni König, Emilio Simonsen, Magnus Westergaard, Mads Carlson, Gustav Harlev & Adnan Mohammed.