Superliga-comebacket endte med et 0-3-nederlag til FCK

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå måtte bøje sig for overmagten

FC København viste sig for stærke i De Kongeblås Superliga-comeback, og helt fortjent sejrede værterne derfor 3-0 i Telia Parken på trods af et godt fightende Lyngby-mandskab

Fire års ventetid er langt om længe forbi, og lørdag aften skulle Lyngby Boldklub stå den ultimative prøve med et Superliga-comeback mod selveste FC København på udebane i Telia Parken. På den arena er de forsvarende danske mestre ubesejrede i de seneste 31 ligakampe, mens de aldrig har tabt en sæsonpremiere i Superligaen, så det var ikke svært at forstå, at De Kongeblå før kampen var udråbt til klare underdogs.

Det var imidlertid ikke til at se fra kampens start, hvor De Kongeblå gik modigt til sagen med et højt, aggressivt pres, som havde til formål at stresse hjemmeholdets opspil. Det lykkedes fint i flere tilfælde og resulterede også i sporadiske optræk til målchancer samt fint spil på den sidste tredjedel. Ikke uventet begyndte værterne dog efterhånden at tiltvinge sig initiativet, og De Kongeblå kom derfor til tider langt tilbage at stå på egen banehalvdel.

Det resulterede blandt andet i et hjørnespark efter et kvarters spil, hvor først Jesper Hansen måtte blokere et forsøg fra debutant Andrija Pavlovic, mens Thomas Sørensen efterfølgende afværgede Mathias Zankas returforsøg på stregen. Kort efter havde Youssef Toutouh så et fint hovedstødsforsøg på et  Peter Ankersen-indlæg, mens Ankersen selv tegnede sig for en stor mulighed få minutter senere, som højre backen dog sparkede forbi mål.

Hjemmeholdet var imidlertid ikke færdige med at tilspille sig oplagte scoringschancer, og selvom Andrija Pavlovic’ kæmpechance midtvejs i første halvleg var noget tilfældig, var Lyngby-spillerne heldige at slippe med skrækken – først med hjælp fra tværstangen og efterfølgende fra Jeppe Brandrup tæt under mål. De Kongeblå var altså stadig med i kampen, og tæt på den halve time kom så muligheden, der kunne have resulteret i en overraskende scoring. Desværre tøvede en fri Jeppe Kjær i skudøjeblikket, og så kunne Mathias Zanka komme på tværs og tackle Lyngby-angriberen.

Fem minutter senere viste FCK så i stedet klassen, og ikke overraskende – med tanke på første halvlegs kampbillede – blev opgørets første scoring til fra hjemmeholdets højre side, hvor en velspillende Peter Ankersen fik alt for meget tid og plads. Det udnyttede den tidligere Salzburg-spiller til at slå et knivskarpt indlæg mod bagerste stolpe, hvor Youssef Toutouh for anden gang i kampen steg op over Jeppe Brandrup, men for første gang formåede at styre bolden inden for målrammen – det gjorde han så godt, at Jesper Hansen i Lyngby-buret var chanceløs og dermed 1-0 til FCK. Mere blev det ikke til i nogle begivenhedsrige første 45 minutter, hvor hjemmeholdet dominerede, men De Kongeblå med lidt mere skarphed kunne være gået til pause med et bedre udgangspunkt.

Det udgangspunkt var tæt på at blive forbedret markant allerede efter et par minutter af anden halvleg, da flot Lyngby-opspil helt nede bagfra endte hos Lasse Fosgaard i højre side. Desværre kunne Frederik Gytkjær tæt under mål lige præcis ikke nå Fosgaards ellers fine indlæg, mens Jeppe Kjær i forlængelse af samme angreb måtte se sin resolutte afslutning vippet til hjørne af FCK-keeper Robin Olsen. Opløftende start på anden halvleg for De Kongeblå, men kort efter skulle værterne igen vise deres kynisme, og præcis som i første halvleg foregik det ovre ved Peter Ankersen i højre side.

Højre backen modtog bolden halvvejs på Lyngbys banehalvdel, hvorfra han drev den frem mod feltet og studsede den videre til en helt fri Benjamin Verbic. Alene med Jesper Hansen knaldede kantspilleren til kuglen, og selvom Lyngbys sidste skanse havde fingrene på, kunne han ikke forhindre en 2-0-scoring. Blot tre minutter senere blev ondt så værre for De Kongeblå, da Federico Santander ugeneret fik lov at heade et indlæg på tværs af feltet, som en fremstormende Thomas Delaney kunne glide i kassen til 3-0.

Dermed var kampen så godt som lukket, og mens FCK derfra kun sjældent så ud til at gå efter endnu en scoring, forsøgte De Kongeblå stadig at jagte den første Superliga-scoring i fire år. Det resulterede i flere halve chancer og en masse lovende angreb, som gled ud i sandet, mens hjemmeholdet to gange måtte se sine forsøg afværget af Jesper Hansen i Lyngby-buret. Helt naturligt blev det derfor ikke til mere, og på trods af lovende takter i flere perioder af kampen endte De Kongeblås Superliga-comeback med et 3-0-nederlag til FCK i Telia Parken.

Match Facts:

FC København – Lyngby BK 3-0 (1-0)
1-0 Youssef Toutouh (33), 2-0 Benjamin Verbic (52), 3-0 Thomas Delaney (55)
Lyngbys startopstilling:
1. Jesper Hansen – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 7. Jesper Christjansen, 5. Martin Ørnskov – 9. Lasse Fosgaard, 14. Philip Rasmussen (<-> 21. Mikkel Rygaard (58) <-> 19. Kristoffer Larsen (63)), 26. Frederik Gytkjær (<-> 25. Emil Larsen (58)) – 15. Jeppe Kjær
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 12. Mads Nordam, 17. Casper Højer Nielsen, 23. Jens Odgaard
Advarsler:
Benjamin Verbic og Thomas Delaney – FC København