Lyngby taber stort i Horsens

Personlige fejl kostede dyrt, da De Kongeblå gæstede Casa Arena Horsens. Lyngby-spillerne måtte derfor gå fra banen med et nederlag på 4-1.
De Kongeblå skulle forsøge at holde deres imponerende sejrsstime i live, da de søndag skulle duellere med AC Horsens i Superligaen. Det var ikke ligefrem sommervejr på stadion, hvor temperaturen var lav og regnen silede ned fra himlen, men fodbold skulle der selvfølgelig spilles.
Horsens og Lyngby havde begge fået tre point i den første runde, så der var tro på tingene inden kampens start. Kampen var da også dårligt begyndt før AC Horsens første gang forsøgte sig. Bolden faldt ned for fødderne af Kjartan Finnbogason, der hamrede til kuglen. Helt farligt blev det dog ikke – islændingens skud sejlede nemlig et godt stykke over målet. Få minutter efter var angriberen tæt på igen, efter en af Horsens velkendte dødbolde, men denne gang var sidenettet i vejen for den rutinerede spids. Islændingen fik tilmed en tredje stor chance inden for de første 10 minutter af kampen, men denne gang var Thomas Sørensen i vejen.
Horsens virkede fra starten af kampen veloplagte og satte i perioder De Kongeblå under pres med deres direkte spil, som også tidligere har skabt problemer for Lyngby-spillerne. Efter små tyve minutters spil var Lyngby dog tæt på at bringe sig i front. David Boysen lavede nogle fine detaljer og spillede en maskeret aflevering ind til Martin Ørnskov, som dog ikke kunne nå og frem til bolden.
Halvejs inde i første halvleg var Lyngby meget heldig med ikke at komme bagud. Et af Horsens lange indkast havnede hos Lasse Kryger, der resolut headede til bolden, men overliggerne stod i vejen for den rutinerede offensivspiller. Lyngby virkede i det hele taget trætte oven på deres hårde program, og de var heldige med ikke at være bagud efter de første 30 minutter. Den gik dog heller ikke meget længere. Med ti minutter igen af første halvleg kom den store midtbanespiller, Simon Okosun, først på et indlæg, og headede bolden i mål uden chance for Mikkel Andersen i Lyngby-buret.
En svær situation for Lyngby-mandskabet, som også måtte klare sig uden Thomas Sørensen, der var udgået med en chance. Alligevel fik de en gylden mulighed inden pausen for at bringe lighed i regnskabet. Den store nigerianer, Kim Ojo, blev spillet fri lige foran målet, men formåede at ramme Jesse Joronen i Horsens-målet. Det kostede dyrt – for blot minuttet efter lå bolden i nettet i den anden. Lasse Kryger kom før Mikkel Andersen på bolden, og selvom Lyngby-spillerne brokkede sig over scoringen, hvor de appellerede for et frispark, stod scoringen ved magt. Stillingen var dermed 2-0, da de to hold gik til pause.
Lyngby-spillerne kom lidt stærkere ud til anden halvleg, hvor forsøg fra Mikkel Rygaard og Casper Højer Nielsen kunne have bragt De Kongeblå tilbage i opgøret. I den anden ende lurede Horsens på kontraangreb, og efter en lille time gave det pote, da Mads Bech på fornemmeste vis sparkede de gule fra Horsens på 3-0. Lyngby gik ellers til kampen med selvtillid efter at have avanceret i Europa League-kvalifikationen og vundet deres tiende kamp på stribe, men storspillet var der ikke meget af på Casa Arena Horsens.
De fik dog håbet tilbage med lidt mere end 20 minutter tilbage af kampen, da Jesper Christjansen vendte på midten af banen, drev bolden frem og sendte en fremragende afslutning mod mål. 1-3 efter et flot mål af midtbanespilleren. Det håb blev dog slukket mindre end 10 minutter efter. Martin Ørnskov mistede bolden i opspillet, hvorefter indskiftede Tobias Arndal let kunne løbe ned og score.
Lyngby prøvede at etablere et pres, men gav fortsat chancer væk i den anden ende, hvor Kjartan Finnbogason burde være kommet på måltavlen, men bolden ville ikke ind for islændingen. Kort før tid så det ud til at Lyngby fik deres reducering, men linjevogteren vinkede for offside og dommeren afværgede derfor scoringen fra David Boysen. Kampen sluttede derfor 4-1 til Horsens, som fik sig en flot sejr på hjemmebanen.

Match Facts:
AC Horsens – Lyngby Boldklub 4-1 (2-0)
1-0 Simon Okosun (34)
2-0 Lasse Kryger (45)
3-0 Mads Bech (60)
1-3 Jesper Christjansen (68)
4-1 Tobias Arndal (78)
Lyngbys startopstilling:
1. Mikkel Andersen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 30 Hallgrimur Jonasson (<-> 9. Lasse Fosgaard (78)), 24. Thomas Sørensen (c) (<-> 7. Jesper Christjansen (25)), 17. Casper Højer Nielsen – 5. Martin Ørnskov, 6. Mathias Hebo – 21. David Boysen, 10. Mikkel Rygaard, 19. Kristoffer Larsen (<-> 22. Bror Blume (57)) – 27. Kim Ojo
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen, 3. Michael Lumb, 18 Kevin Tshiembe, 28. Oliver Kjærdgaard
Advarsler:
– AC Horsens