Lyngby tog fusen på Slovan og er videre i Europa League

De Kongeblå fulgte i perfekt stil op på sidste uges 1-0-sejr i Bratislava, og med en 2-1-sejr på Lyngby Stadion. De Kongeblå møder nu Krasnodar i 3. Kvalifikationsrunde.
En ny spændende kamp i Europa League-kvalifikationen var på plakaten torsdag aften, hvor Lyngby tog imod Slovan Bratislava i returkampen i 2. Kvalifikationsrunde. De Kongeblå kom til opgøret med en 1-0-sejr i bagagen fra udekampen i Bratislava, og derfor var det forventet at gæsterne kom blæsende fra start.
Og da starten gik var det da også med Bratislava i offensiven. Det slovakiske storhold havde smidt en ekstra angriber ind fra start, og trykket var massivt de første ti minutter. Her lykkedes det også at lave et par udmærkede muligheder, men efter 7 minutter fik de spillets allerstørste mulighed. Den stærke midtbanespiller Joeri de Kamps følte sig så generet af Martin Ørnskovs mikroskopiske berøring på skulderen at hollænderen valgte at lade sig falde. Den islandske dommer Thorarinsson faldt i med begge ben og pegede på pletten.
Så stod langt hvoedparten af de 2.286 tilskuere med hjertet i halsen og frygtede for en hurtig udligning i det samlede regnskab. Målmand Mikkel Andersen havde dog Lyngbys køligste hoved og læste Robert Vitteks korrekt – med det resultat at den nye mand i Lyngbymålet sikkert snuppede straffesparket.
Kort efter var Jakup Mares igennem i hård kamp med Lyngby-forsvaret, men offensivspilleren var – ligesom i Bratislava – hamrende uskarp da det gjaldt, og fra en position få meter fra mål sparkede han forbi.
Rygaard ku’ godt
Om det var strafferedningen, der tændte en gnist i Lyngby-spillerne skal være usagt, men faktum var i hvert fald at De Kongeblå efter det indledende Slovan-pres lykkedes med flere gode omstillinger. Først vendte Lyngby spillet på egen banehalvdel og sendte Bror Blume og Jeppe Kjær alene med resterne af Slovans forsvar. Brors træk blev dog for langt og chancen løb ud i sandet. Det samme gjorde sig gældende få øjeblikke senere hvor Jeppe Kjær blev sendt afsted mod mål. Angriberen fik dog aldrig helt kontrol over bolden.
Kontrol var der til gengæld efter 19 minutter, hvor Lyngby byggede flot op. Lasse Fosgaard blev sendt til baglinjen, hvorfra han smed en dropbold til bagerste stolpe. Her dukkede Jeppe Kjær op med hovedet, men Slovans Boris Sekulic valgte at blokere afslutningen med en volleyballparade – og så var der straffespark til Lyngby.
Fra 11-meterpletten var Mikkel Rygaard sikkerheden selv. Han sendte Dominik Greif ud til stolpen og chippede køligt bolden ind midt i målet. Og så førte Lyngby pludselig med 1-0.
Den gode halvleg blev dog endnu bedre herefter. Bror Blume fik en god skudmulighed, men var i offsideposition. Og også Jeppe Brandrup bidrog efter 28 minutter med et fornuftigt forsøg efter en flot Lyngby-kontra. Forsøget gav dog kun hjørnespark – men det skulle vise sig at være ganske fint.
Indlægget fandt nemlig frem til Martin Ørnskov, der headede bolden i ryggen på en Slovan-spiller, men selv fik returen – og med en halvflugter sendte han De Kongeblå i ekstase og reelt også videre i kvalifikationen.
2-0 holdt til pausen, og Lyngby startede derefter 2. halvleg bedst. Det var tydeligt at gæsterne var både modløse og frustrerede, og frustrationerne tiltog efter 66 minutter, da den islandske dommer for tredje gang pegede på pletten. Denne gang for en ny forseelse af Sekulic mod Lasse Fosgaard, der gik til jorden i noget, der dog lignede en reel duel.
Med Rygaard skiftet ud lå ansvaret på anfører Thomas Sørensen, der gik til bolden med ambitionen om at lave sit første Lyngby-mål. Med et knaldhårdt spark sendte han Greif helt ud mod stolpen, men bolden tog desværre overliggeren og dermed forblev det 2-0.
Lyngby klar til Krasnodar
Mod slutfasen var de positive historier debuten til Oliver Lund, en fin solotur af Jelle og en generelt fin slutfase for De Kongeblå. På minussiden tæller naturligvis gæsternes reduceringsmål til 2-1 efter et hjørnespark, der havnede hos indskiftede Filip Orsula, der flot sparkede lidt ære med hjem til Bratislava.
Men kontoen var på det tidspunkt gevaldigt i minus takket være en fuldstændig håbløs aktion af Joeri de Kamps, der for anden kamp i træk valgte benbrækkermodellen til en tackling på Kim Ojo. For i øvrigt derefter at sparke bolden væk i frustration. De eneste på hele stadion, der ikke så to gule kort var imidlertid den islandske dommerkvartet, der lod de Kamps slippe hjem med en advarsel.
De Kongeblå vinder 2-1 og er derfor nu klar til russiske Krasnodar i 3. Kvalifikationsrunde. Lyngby vinder samlet med 3-1 over Slovan Bratislava.
Første opgør i 3. Kvalifikationsrunde spilles på udebane i Krasnodar på næste torsdag, d. 27. Juli med returkamp i Lyngby den 3. August. Kampen afvikles i øvrigt på Lyngby Stadion, der af UEFA har modtaget dispensation til brug i 3. Kvalifikationsrunde. De nøjagtige kamptidspunkter tilgår snarest.
Match Facts:
Lyngby Boldklub – Slovan Bratislava 2-1 (2-0)
1-0 Mikkel Rygaard (str. 19), 2-0 Martin Ørnskov (30), 2-1 Filip Orsula (90)
Lyngbys startopstilling:
1. Mikkel Andersen – 20. Jeppe Brandrup (<-> 48. Oliver Lund (69)), 24. Thomas Sørensen (c), 30. Hallgrimur Jonasson, 3. Michael Lumb – 6. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard, 10. Mikkel Rygaard (<-> 6. Mathias Hebo (64)), 22. Bror Blume – 15. Jeppe Kjær (<-> 27. Kim Ojo (74)).
Ikke benyttet: Andreas Larsen, Casper Højer, David Boysen, Kristoffer Larsen.
Advarsler:
Martin Ørnskov, Lasse Fosgaard, Kim Ojo – Lyngby BK