De Kongeblå får tre point i sæsonåbneren

Lyngby startede den nye sæson, som de sluttede den gamle – med tre point på kontoen. Silkeborg var modstanderen, da der blevet taget hul på Superligaen.
Det burde dufte af sol og sommer, når Superligaen starter midt i sommerferien, men det gjorde det ikke på Lyngby Stadion, da Silkeborg kom på besøg. Regnen silede ned fra himlen. Ikke det bedste sommervejr, men et fint fodboldvejr, hvis man er til den slags.
Det var da også indianerbold fra første fløjt. Begge hold ville frem over stepperne. Det kontrollerede spil var der ikke meget af, men underholdningen manglede ikke.
Første skud på mål kom efter 12 minutter. Den mulighed tilfaldt Lyngbys nummer 10, Mikkel Rygaard. Forsøget manglede dog fart og skabte ingen problemer for Thomas Nørgaard i Silkeborg-målet. Minuttet efter fik Lyngby-kreatøren endnu en chance, men det forsøg havnede ikke inden for rammen.
 Efter 20 minutter burde De Kongeblå have bragt sig foran. Det lignede i situationen, at den lange nigerianer Kim Ojo ville komme på måltavlen, men Lyngby-angriberen kom desværre ikke frem til det ellers gode indlæg.
Den nyindkøbte midtbanespiller, Mathias Hebo, havde også en god mulighed efter 30 minutter, men også den afslutning havnede lige på Thomas Nørgaard. I den anden ende havde silkeborggenserne glemt skarpheden hjemme i Søhøjlandet. De manglede kvalitet i afslutningerne og i de sidste afleveringer.
Skarphed manglede nordmanden Kristoffer Larsen dog ikke. Han kom alene igennem efter 36 minutter, og med stor sikkerhed placerede han den uden for Thomas Nørgaards rækkevidde. 1-0 til Lyngby. Fremragende start på Superligaen af De Kongeblå. Nordmanden har fået en formidabel åbning på sæsonen, som også har budt på to scoringer mod Bangor City i Europa League-kvalifikationen.
Silkeborg var dog tæt på at svare igen kort tid efter, men Mikkel Andersen klarede uden problemer afslutningen fra talentet Rober Skov. Det var frem og tilbage igennem hele første halvleg. Mathias Hebo burde have bragt Lyngby yderligere foran kort inden pausen, men den unge Lyngby-midtbane fik ikke ordentligt træf på bolden.
De to hold gik derfor til pause med en Lyngby-føring på 1-0.
Anden halvleg var kun fem minutter gammel, da De Kongeblå fik deres første store chance, men Kim Ojo fik slet ikke træf på det ellers fornemme indlæg fra David Boysen. Silkeborg havde optræk til flere store muligheder, men ligesom i første halvleg manglede de skarpheden i de afgørende aktioner.
Derefter var der lidt stilstand. Silkeborg formåede ikke at skabe et reelt pres, og Lyngby havde mistet noget af skarpheden på den sidste tredjedel af banen. David Nielsen reagerede derfor og skiftede de to løbestærke-spillere Jesper Christjansen og Bror Blume på banen. Det fik dog ikke umiddelbart den ønskede effekt.
Kun få minutter efter udlignede Jens Martin Gammelby nemlig. Han stod helt fri i højresiden og sparkede den sikkert ind bag Mikkel Andersen, som måtte indkassere sit første mål i sin tid i Lyngby. Det virkede til, at de få dages restitution efter kampen i Bratislava havde sat sit præg på Lyngby-spillerne. Alligevel hankede de op i sig selv efter udligningen, og David Boysen var tæt på at bringe dem tilbage i front kort tid efter, men forsøget gik snært forbi Silkeborg-målet.
Lyngby kom også tilbage i front. Bror Blume afsluttede flot fra distancen. Returen faldt ned for fødderne af Casper Højer Nielsen, som klodset blev nedlagt i feltet, hvilket korrekt blev takseret til et straffespark. Det tog David Boysen sig sikkert af. 2-1 til Lyngby med mindre end et kvarter tilbage af den første Superliga-kamp i sæsonen. Et godt resultat for De Kongeblå, der også er sluppet sejrrigt fra deres første tre kampe i Europa League-kvalifikationen.
Lyngby-spillerne virkede trætte og stod meget lavt på banen, men Silkeborg havde svært ved at få chancer ud af det store spilovertag mod slutningen af kampen.

Match Facts:
Lyngby Boldklub – Silkeborg IF 2-1 (1-0)
1-0 Kristoffer Larsen (36), 1-1 Jens Martin Gammelby (67), 2-1 David Boysen (str. 77)
Lyngbys startopstilling:
1. Mikkel Andersen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 2. Thomas Guldborg Christensen, 24. Thomas Sørensen (c), 17. Casper Højer Nielsen – 5. Martin Ørnskov, 6. Mathias Hebo (<-> 7. Jesper Christjansen (65)) – 21. David Boysen, 10. Mikkel Rygaard (<-> 22. Bror Blume (65)), 19. Kristoffer Larsen (<-> 9. Lasse Fosgaard (85)) – 27. Kim Ojo
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen, 3. Michael Lumb , 28. Oliver Kjærdgaard, 30. Hallgrimur Jonasson
Advarsler:
Kristoffer Larsen, Martin Ørnskov – Lyngby Boldklub