Jeppe Kjær matchvinder i Bratislava

Lyngby Boldklub snuppede en stor første skalp, da Slovan Bratislava på eget græs blev besejret med 1-0. Målscorer og matchvinder blev Jeppe Kjær.
Anden runde af Europa League-kvalifikationen blev sparket i gang torsdag aften. Efter en samlet sejr på 4-0 over Bangor City fra Wales stod De Kongeblå fra Lyngby nu overfor en markant stærkere modstand. Slovan Bratislava, Slovakiets mest vindende hold gennem tiderne, stod på den anden side af banehalvdelen og fra start var det favoritterne fra Bratislava, der satte sig på kampen.
Der var således ikke spillet mange minutter før hjemmeholdet viste tænder. Slovan-anfører Boris Sekulic lagde et fint indlæg ind i boksen, hvor Jakub Mares fik plads til at heade bolden mod fjerneste stolpe. Hovedstødet fik dog 1% for meget og tog indersiden af stolpen for derefter at havne i Mikkel Andersens favn. Men det var på en måde et forvarsel for kampbilledet de efterfølgende 15-20 minutter.
Her var Lyngby nemlig under et gevaldigt pres, og selvom perioden også bød på et langskudsforsøg fra Martin Ørnskov, en fornuftig hovedstødsmulighed til Kim Ojo og et skud fra Bror Blume, så stod der Slovan på det meste frem til det tyvende minut. Undervejs fik hjemmeholdet endda bolden i mål, men afslutningen blev rettet af undervejs af en Slovan-spiller i offsideposition og målet blev derfor annulleret.
Efter en kort belejringspause fortsatte Slovan-presset mod Lyngby, der havde svært ved at afværge tilnærmelserne. Det var på dette tidspunkt tydeligt, at de seks forreste var banens bedste for hjemmeholdet. Sukkerbolde i dybden, 1-mod-1-udfordringer og massivt pres på andenbolde var opskriften, der skabte flere farlige situationer. Blandt det største et skydetelt efter en halv time med fem afslutninger mod mål i samme sekvens – samt en tværpasning fra Holosko, der var få centimeter fra at give mere end det hjørnespark det endte med.
Lyngby klarede sig dog til pause med 0-0, og selvom hjemmeholdet ikke havde fået den absurd store måltavle til at vise mere end nul, så var hovedparten af de 3817 tilskuere godt tilfredse med hvad de havde set. Det skulle dog ændre sig i 2. halvleg.
Her lagde Lyngby nemlig mindst et par niveauer ovenpå, og det gav god stemning blandt de ca. 70 fremmødte Lyngby-fans, der havde en fest og leverede fantastisk opbakning under svære vilkår på det åbne, aldrende stadion. Efter en rolig start, hvor et groft frispark på Kim Ojo var kampens dramatiske højdepunkt overtog Lyngby nemlig mere og mere initiativ. Og i takt med det steg modet også til at sætte nogle fremragende angreb sammen.
Efter 63 minutter var det ved at give pote, da et opspil havnede for fødderne af Jeppe Brandrup, der trykkede af fra distancen. Afslutningen gav en svær bold, som Slovan-målmanden kun kunne halvklare, men han var alligevel hurtigst over returen og fik styr på en ellers oplagt målchance til Jelle. 12 minutter senere var Slovan-keeperen dog reduceret til statist.
Et fantastisk Lyngby-angreb gav David Boysen muligheden for at sende bolden på tværs fra højrekant. Tværpasningen fandt frem til en helt fri Jeppe Kjær, der fra 3 meters afstand ikke missede den oplagte chance. Og så var Lyngby foran med 1-0 efter en halvleg, hvor Lyngby var klart bedst.
Slovan genvandt hovedinitiativet efter målet og navnlig de sidste 10 minutter var presset mod Lyngbys mål i den hårde ende. Men defensiven med en stærk Mikkel Andersen i målet holdt stand og faktisk var Bror Blume i den anden ende tæt på at lukke kampen efter et par snævre driblinger. Bolden endte dog ved den mindre skarpe venstrefod, og så sad afslutningen lige i favnen på hjemmeholdets målmand.
Et sidste forsøg fik Slovan Bratislava, men Cavric sparkede svagt forbi fjerneste stolpe fra ca. syv meters afstand – og kort efter kunne Lyngby juble over et fantastisk udgangspunkt forud for returkampen i næste uge. Lyngby besejrer Slovan Bratislava med 1-0.
Match Facts:
Slovan Bratislava – Lyngby Boldklub 0-1 (0-0)
1-0 Jeppe Kjær (75)
Lyngbys startopstilling:
1. Mikkel Andersen – 20. Jeppe Brandrup, 24. Thomas Sørensen, 30. Hallgrimur Jonasson, 3. Michael Lumb – 7. Jesper Christjansen, 5. Martin Ørnskov – 9. Lasse Fosgaard (<-> 15. Jeppe Kjær (65)), 22. Bror Blume, 19. Kristoffer Larsen (<-> 10. Mikkel Rygaard (46)) – 27. Kim Ojo (<-> 21. David Boysen (61)).
Ikke benyttet: Andreas Larsen, Oliver Lund, Thomas Guldborg Christensen, Mathias Hebo.
Advarsler:
Joeri de Kamps, Slovan Bratislava
Michael Lumb, Mikkel Andersen, Jesper Christjansen, Thomas Sørensen – alle Lyngby Boldklub
Tilskuere:
3.817 på Pasienky Stadium, Bratislava.