David Nielsen: Stort for os som klub

Foto: fodboldbilleder.dk

I går blev det offentliggjort, at Lyngby Boldklub har solgt 18-årige Jens Odgaard til den italienske storklub Inter, og det er en handel, som cheftræner David Nielsen beskriver som yderst vigtig for en klub som Lyngby Boldklub.
Odgaard er langt fra det eneste talent, som Lyngby Boldklub gennem tiden har sendt videre til europæiske storklubber, men handlen er ifølge cheftræner David Nielsen et vigtigt bevis på, hvad det har betydet for Lyngby Boldklub at gøre sin retur i landets fineste fodboldrække, Alka Superligaen.
”Det er rigtig, rigtig stort for os som klub at sælge en spiller til det store udland. Lyngby har altid haft tradition for at udvikle og sælge talenter til højeste niveau. Nu er der gået nogle år, hvor der er blevet arbejdet rigtig hårdt, men hvor vi ikke har haft det samme udstillingsvindue i forhold til Superligaen som tidligere. At vores talenter kunne komme ind og vise sig frem på en større scene var definitivt en af grundene til, at vi skulle op i Superligaen igen,” forklarer David Nielsen.
At netop Jens Odgaard denne sommer har kunne tage skridtet videre til aller-højeste hylde, beror dog ifølge cheftræneren også på, at han var i besiddelse af et helt unikt talent.
”Odgaard er et helt ekstremt talent. På mange måder vil jeg næsten sige, at han var for god til at spille her, fordi han har nogle så store spidskompetencer, der er helt ekstreme, og dem har han behov for at få ud i spillet,” lyder det fra cheftræneren, der samtidigt forklarer, hvordan holdets behov i sidste sæson ikke helt gav plads til, at Odgaard kunne vise, hvad han egentlig kunne.
”Vores hold sidste år havde behov for nogle lidt andre ting. Noget sammenhold og noget robusthed. Det betyder, at vi ikke fik bragt Odgaards helt ekstreme talent nok i spil. Dog fik vi bragt ham i spil, specielt til sidst i mesterskabsspillet, og her synes jeg afgjort, at han fik vist nogle af de kvaliteter, han er i besiddelse af,” fortsætter David Nielsen.
David Nielsen har gennem sine otte år som træner i henholdsvis Norge og Danmark beskæftiget sig med mange, mange talenter. Han er dog ikke i tvivl om, hvem han anser som det største.
”Odgaard har haft en sindssyg udvikling det seneste år. Han eksploderede helt. Allerede nu, bare fra vi gik på ferie og kom tilbage igen, der havde han flyttet sig yderligere. Han er en helt exceptionel spiller og et af de største talenter, jeg nogensinde har arbejdet med,” afslutter cheftræneren.