U19-cheftræner: Vi har stammen på plads

Foto: fodboldbilleder.dk

U19-cheftræner: Vi har stammen på plads
U19-talenterne har overstået sæsonen, og selvom det endte med en bundplacering, er cheftræner Thomas Lollike fortrøstningsfuld i forhold den kommende sæson
De kongeblå U19-talenter har netop overstået sæsonen, og den endte med en 10. plads i U19 Ligaen, som består af 12 hold. At De Kongeblå ikke endte højere i tabellen er der naturligvis ikke en entydig forklaring på, men et resultatmæssigt dårligt efterår har bestemt været medvirkende, mener U19-cheftræner Thomas Lollike:
”Vi havde et svært efterår med lidt hakkende præstationer, hvor en stor del af holdet ikke eller kun sporadisk havde spillet U19-fodbold. Til tider måtte vi grave dybt, men vi gik på vinterferie med en god fornemmelse, og vi havde en rigtig god opstart, hvilket hurtigt kom til udtryk,” siger Thomas Lollike og fortsætter:
”Spillernes roller og kampplanen blev tydeliggjort, og vi fik efterhånden stabiliseret os efter at have arbejdet intenst med at få konkretiseret vores forventninger til hinanden. Vi blev langt skarpere i at udføre vores plan for kampene, så vi i foråret eksempelvis har haft langt mere boldbesiddelse end i efteråret, mens vi også har nydt godt af at have flere spillere til rådighed. Det sidste har naturligvis øget konkurrencen, men også gjort det muligt at tilpasse holdet efter vores plan.”
De Kongeblås imponerende opstart med sejre over flere seniorhold fra 2. division blev fulgt op fra første kamp i foråret, hvor OB blev besejret med 3-1. Siden fulgte yderligere fem kampe uden nederlag, men efter et 0-3-nederlag til mestrene FC Midtjylland, begyndte det brat at gå ned ad bakke. De sidste fem kampe endte således alle med nederlag – heriblandt tre på 0-1 – og det ærgrer Thomas Lollike:
”De afsluttende nederlag irriterer mig grænseløst, for mange af dem var slet ikke nødvendige. Omvendt må vi også erkende, at vi har manglet kvalitet i vores afslutninger, for vi har bestemt haft chancerne til flere point. Et mål i de sidste fem kampe er ikke godt nok, men her til sidst har vi nok lidt en smule under en lang sæson, hvor vi ofte har sat vores lid til få spillere blandt andet på grund af mange skader,” lyder det fra U19-cheftræneren.
Det er imidlertid ikke kun skader, som har gjort, at Thomas Lollike og hans stab ofte har stået med lidt af en kabale, som skulle gå op for at kunne sammensætte holdet i weekenden. Angriberen Jens Odgaard var i maj måned med landsholdet til U17-EM, mens han desuden også har været med omkring A-holdet i Bet25 Ligaen et par gange. Det samme har været tilfældet med Adnan Curovic og Oliver Kjærgaard, og da alle tre fortsat er U19-spillere næste år, ser det ifølge Thomas Lollike lovende ud for næste sæson:
”Vi kan langt hen ad vejen stille med den samme stamme af spillere næste sæson, som vi har kunnet i denne. Derudover kommer vi til at supplere dem med nogle dygtige årgang 99-spillere, som kommer op fra U17-holdet, og derfor er jeg meget fortrøstningsfuld i forhold til at kunne præstere kontinuerligt og fortsat skabe et stærkt konkurrencemiljø,” siger U19-cheftræneren, der også glæder sig over, at flere af hans spillere har været med inde omkring reserveholdsligaen.
Nye spillere kommer altså til, men samtidig forlader nogle også klubben. Det er selvfølgelig altid lidt vemodigt, når man som træner har fulgt dem dag ud og dag ind de seneste år, men Thomas Lollike glæder sig over, at nogle allerede har fremtiden på plads, mens andre ønskes held og lykke med den videre færd:
”Det med at sige farvel til spillere, der har været en del af vores talentmiljø, for nogens vedkommende gennem mange år, er altid specielt. Jeg vil gerne takke dem for deres engagement og den flid, de har lagt for dagen, og jeg glæder mig til at følge dem fremover. For nogle er det måske ikke et farvel, men et gensyn i den kongeblå trøje, for hvem ved, hvad fremtiden bringer?” spørger Thomas Lollike retorisk, inden han fortsætter ved at fremhæve en helt særlig spiller, nemlig årets U19-spiller, Simon Wæver:
”Simon har været i klubben i 10 år og er et af de største defensive talenter, jeg har arbejdet med, i den tid jeg har været i klubben. Han er stærk en mod en, lynhurtig, har et fantastisk drev med bolden og er enormt dedikeret, og det er også de evner, der har skaffet ham et scholarship i USA. Vi skal glæde os til at følge Simon fremover, og han får naturligvis et stort held og lykke med herfra,” lyder det fra U19-cheftræneren, som afslutningsvis takker sin stab for deres arbejde i løbet af sæsonen:
”Der skal der lyde en stor tak til både specialtrænere og behandlere, til min assistent Mikko og til Danmarks bedste holdledere i Henrik Wallin og Mogens Chuck Lundsberg. Fælles for alle er deres enorme faglighed og engagement, og de er det allervigtigste fundament for drengenes udvikling.”