Superliga-vejen er banet forud for Helsingør-besøg

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå kan sikre oprykning mod Helsingør
Den længe ventede Superliga-oprykning kan sikres søndag eftermiddag hjemme på Lyngby Stadion, hvis det bliver til tre point mod FC Helsingør
Det kan blive en særdeles mindeværdig dag i morgen på Lyngby Stadion, når FC Helsingør kigger forbi i Bet25 Ligaens 29. spillerunde. Årsagen til det skal findes i torsdagens opgør mellem Vejle og Fredericia, der endte 0-0, for den pointdeling betyder, at De Kongeblå med en sejr over morgendagens gæster er tilbage i Superligaen for første gang siden 2011/2012-sæsonen. Først skal de tre point dog lige sikres, og det kræver naturligvis fuld koncentration i den konkurrencedygtige 1. division.
Her befinder FC Helsingør sig på en ottendeplads med 38 point for 28 kampe, og det må siges at være mere end godkendt i holdets første sæson i Bet25 Ligaen, hvor de er gået uimponeret til værks med en beundringsværdig filosofi om at spille fodbold langs jorden. Det har kastet nogle flotte sejre af sig i blandt andet Vejle og Roskilde alene her i foråret, men det har omvendt også givet nogle klø en gang i mellem, hvilket man fik syn for, senest oprykkerne besøgte Lyngby Stadion. Her sejrede De Kongeblå nemlig 4-1, mens det omvendte opgør på Helsingør Stadion var langt mere lige og kun blev afgjort på en dramatisk overtidsscoring af Casper Højer.
Lyngby-spillerne har altså det mentale overtag forud for morgendagens tredje og sidste møde, hvor Helsingør-spillerne ellers møder op med en frisk 3-1-sejr over FC Roskilde i bagagen. I de fem kampe før den triumf er det imidlertid kun blevet til en enkelt sejr og tilmed hele fire nederlag, og det ærgrer nok cheftræner Christian Lønstrup ekstra meget, eftersom lidt flere point i de kampe for alvor kunne have bragt Helsingør med ind i oprykningskampen. Som oprykkerklub havde det naturligvis været lidt af en sensation, ikke mindst med tanke på truppen, som dog inkluderer velkendte 1. divisionsnavne som Rasmus Minor, Morten Bertolt og Vito Hammershøy-Mistrati.
De tre Helsingør-spillere har alle en fortid hos De Kongeblå, hvor sidstnævnte blev løst fra sin kontrakt i vinterpausen for derefter at søge videre til klubben nordpå for mere spilletid. Han kan altså få sin første optræden på Lyngby Stadion efter skiftet, hvor han kommer til at stå over for sine tidligere holdkammerater, heriblandt Philip Rasmussen, som er tilbage i truppen efter overstået karantæne, mens også Lasse Fosgaard, Surprise og Mads Nordam glider ind i forhold til sidste weekend. I alt er udtaget 19 mand, hvoraf en enkelt bliver sorteret fra en time før kampstart.
Lyngbys trup mod FC Helsingør:
1. Viktor Noring (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 7. Jesper Christjansen, 9. Lasse Fosgaard, 10. Surprise, 12. Mads Nordam, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 17. Casper Højer Nielsen, 19. Dennis Sørensen, 20. Jeppe Brandrup, 21. Mikkel Rygaard, 22. Bror Blume, 24. Thomas Sørensen, 26. Frederik Gytkjær, 30. Lars Brøgger.
Morgendagens kamp fløjtes i gang klokken 13.45 af dommer Chris Johansen og kan ses på TV3 Sport 1. Det er der imidlertid ikke meget ved, når vejrudsigten lover høj sol og over 20 grader, så vil man have den fulde oplevelse med, kan man købe billet til opgøret her, eller endnu bedre deltage i vores pre-match-arrangement, som løber af stablen fra klokken 11.00.