U17 og U19 er taget på træningslejr i Tyrkiet

Foto: fodboldbilleder.dk

Talenterne finpudser formen i Tyrkiet

De to ældste talentårgange rejser i dag på træningslejr i Tyrkiet, hvor der venter en spændende uge med flere forskellige fokuspunkter.

Lyngby Boldklubs U17- og U19-hold rejser senere i dag mod Belek i Tyrkiet, hvor der venter de unge talenter en uges intensiv træning og samvær kombineret med et par træningskampe. Modstanderne bliver de to tyrkiske akademier Konyaalti og Antalyaspor, så de unge talenter skal nok få sin sag for på de tyrkiske udebaner.

De to trænerstabe kan glæde sig over at have to stort set skadesfri trupper, og det giver naturligvis mulighed for at tage hul på lige præcis det, der synes relevant på turen. Både U17-cheftræner Christian Sørensen og U19-cheftræner Thomas Lollike er da også meget enige om, hvad træningslejren skal bruges til.

”Jeg forventer at få gennemført en masse gode træningspas under lidt lunere himmelstrøg, hvilket giver os mulighed for at gå ekstra meget i dybden med vores taktiske forberedelser. Derudover har jeg også en klar forventning om, at vi bliver matchet på højest mulige niveau i vores træningskampe,” siger Thomas Lollike, der bakkes op af Christian Sørensen:

”Det varmere klima og de ekstra timer med drengene gør, at vi kan arbejde med nogle af de ting, som ikke er det sjoveste i kulden herhjemme. Her tænker jeg i særdeleshed på det taktiske plan, og jeg håber og tror på, at vi i løbet af den uge, vi er af sted, kan nå et lag dybere ned og dermed blive endnu mere afklarede i vores spillestil.”

Ud over de vejrmæssigt fordelagtige betingelser og de ekstra træningstimer bidrager en træningslejr naturligvis også ved, at spillere og trænere kommer tættere på hinanden. Netop det sociale aspekt er vigtigt at fremhæve, specielt når man har med ungdomsspillere at gøre, som er under uddannelse i de kongeblå værdier.

”Turen giver os mulighed for at nørde, ikke bare på banen, men også på hinanden som mennesker og vores indbyrdes relationer. Vi skal arbejde med vores værdier, som er en dynamisk størrelse, der løbende skal aktualiseres og tilpasses gruppen, hvis de fortsat skal have værdi. Den proces tager vi meget seriøst, og her er en træningslejr den perfekte ramme,” fortæller Thomas Lollike.

Christian Sørensen lægger i arbejdet med sin trup vægt på nogle af de samme ting, men derudover handler det for ham også om at få integreret nogle af holdets nye spillere, mens der bliver mulighed for at rykke endnu tættere sammen i bussen frem til den snarlige sæsonstart.

”Jeg forventer, at vi kommer til at stå endnu tættere sammen som gruppe, end vi allerede gør. Vi har nogle nye spillere, der skal integreres, og derudover en kultur og et miljø, som fungerer godt, men som kan blive endnu bedre. Det får vi mulighed for at arbejde på den næste uge, og det skal gerne komme til udtryk, når vi igen er tilbage i Danmark,” slutter Christian Sørensen.

De kongeblå talenter vender snuden hjemad mod råkolde Danmark den 23. februar, hvorefter U17 få dage senere, allerede den 27. februar, spiller første turneringskamp i forårssæsonen på hjemmebane mod FCK. U19 har lige en enkelt træningskamp samme dato mod 2. divisionsmandskabet AB Tårnby, inden de også tager hul på turneringen en uge senere på hjemmebane mod OB.