Festlig fredags-sejr over Næstved

En sløj første halvleg blev fulgt op af 45 gode minutter i 2. halvleg, og så vandt De Kongeblå med 3-1 over Næstved. Frederik Gytkjær og David Boysen scorede målene.
Efter nederlag i Roskilde var det et kongeblåt mandskab på jagt efter oprejsning hjemme på Lyngby Stadion, der indtil videre i denne sæson har ageret fort for De Kongeblå. Lyngby har gjort rent bord i de første kampe hjemme på Lundtoftevej, og den stime skulle fortsætte mod Næstved.
I første halvleg skulle man dog kigge godt efter for at se, at Lyngby var på rette vej. Kampbilledet var helt som forventet – Lyngby var på bolden næsten konstant, og Næstved pakkede sig fint bagtil og satsede på farten fra Samuel Adjei og formstærke Mikkel Rygaard i det offensive spil. Sidstnævnte var sprudlende i første halvleg, hvor Lyngby havde svært ved at dæmme op for offensivsspilleren.
Chancer var der dog ingen af – det gjaldt i begge ender – og udefra set var første halvleg en halvtrist affære, hvor kun et raseriudbrud fra Frederik Gytkjær mod Henrik Bødker ekspressivt viste at der var masser af tænding på. Ellers var der ikke de store højdepunkter, men blot halve chancer til Frederik Gytkjær og David Boysen.
2. halvleg var til gengæld helt, helt anderledes. Lyngby kom på banen med en helt anden energi og indskiftningen af Lasse Fosgaard og Danilo Arrieta hjalp hertil. Der var således kun spillet ni minutter før Lyngby bragte sig foran på et klassemål. Lasse Fosgaard lavede den klassiske kig-væk-stikning til Frederik Gytkjær, der chippede bolden over målmand Sebastian Olsen og ind til David Boysen, der halvliggende sparkede bolden i kassen til 1-0.
Blot fem minutter senere kom Lyngby så fortjent på 2-0. Michael Lumb førte bolden frem i venstre side og centrerede perfekt til Gytkjær, der igen kom alene med Sebastian Olsen. Igen vandt Gytkjær duellen og lagde bolden i mål til 2-0.
Næstved var ikke meget med i det indledende kvarter, men alligevel kom sjællænderne på tavlen. Et dumt frispark sende Mikkel Rygaard afsted mod mål, og muren åbnede sig uheldigt så bolden strøg igennem – den havde dog kurs forbi mål, men igen var heldet med gæsterne idet Thomas Sørensens clearing ved nærmeste stolpe i stedet blev til en hælafslutning af Zlatanske dimensioner med eget mål. Andreas Larsen var chanceløs og så var Næstved pludselig med igen.
Begge hold lurede på muligheden i den efterfølgende fase, men det var klart Lyngby der havde mest at have det i. Kevin Bechmann Timms afslutning kort efter reduceringen og en afslutning fra Henrik Kildentoft var gæsternes bedste forsøg, mens Lyngby igen og igen angreb ned mod Næstveds mål. Danilo Arrieta var tæt på at nå frem til et skarpt indlæg og med tyve minutter igen burde Lyngby have afgjort sagerne i en kontra. to mod en spillede Arrieta en fri Gytkjær, der dog nok burde have afsluttet hurtigt og mere selvisk. I stedet endte bolden hos David Boysen, der blev blokeret i sin afslutning.
Det blev dog en kontra, der fortjent lukkede kampen i Lyngbys favør. Danilo Arrieta blev nedlagt alene med keeper Olsen, og selvom det røde kort blev i lommen hos dommeren, så var straffesparket en realitet. David Boysen eksekverede sikkert til 3-1.
Det blev dermed en fuldt fortjent Lyngby-triumf i en underholdende affære. Lyngby skal i aktion igen på torsdag i DBU Pokalen, hvor Esbjerg besøger Lyngby Stadion.
Match Facts:
Lyngby BK – Næstved BK 3-1 (0-0)
1-0 David Boysen (54), 2-0 Frederik Gytkjær (58), 2-1 Thomas Sørensen (selvmål, 61), 3-1 David Boysen (str. 84).
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 25. Daniel Jensen (<-> 7. Jesper Christjansen (68)), 14. Philip Rasmussen – 10. Surprise (<-> 9. Lasse Fosgaard (46)), 26. Frederik Gytkjær, 21. David Katz Boysen – 8. Oke Akpoveta (<-> 11. Danilo Arrieta (46)).
Ikke benyttet: Viktor Noring, Casper Højer Nielsen, Jeppe Kjær, Dennis Sørensen.
Advarsler:
Frederik Gytkjær, Lyngby BK