Storklubben Ajax venter i årets første træningskamp

Årets første træningskamp byder på lidt af en mundfuld for De Kongeblå, der på træningslejren i Portugal tørner sammen med storklubben Ajax. Her får Lyngby-spillerne for alvor testet vinterformen af, og trænerteamet får de første spæde svar på, hvor godt rustede spillerne individuelt står efter vinterpausen.
Træningslejren i Albufeira på Algarvekysten i Portugal er indtil videre forløbet tæt på perfekt. Forholdene på hotellet ved kysten er ideelle, værtsbanen i bydelen Ferreiras er god og kombineret med lokal gæstfrihed har oplevelsen været til topkarakter.
Det ændrer morgendagens kamp ikke på – uanset resultatet. For hovedformålet har været at få spillerne i træning under de bedst mulige forhold. Og samtidig har trænerteamet fået optimale betingelser for at arbejde med primært de fysiske og taktiske aspekter. Det har kunnet ses på træningsbanen, hvor spillerne de sidste par dage har arbejdet hårdt og koncentreret under de forårsagtige temperaturer.
Lørdag byder så på turens eneste træningskamp. Modstanderen er den hollandske storklub Ajax, der med den nye træner Erik ten Hag i spidsen vil være hovedattraktionen for de hollandske fans og medrejsende medier. De danske briller vil dog naturligt være målrettet mod især Lasse Schøne, der – hvis han spiller – får en speciel oplevelse med i bagagen mod den klub, der var med til at forme ham som ganske ung.
Lyngby-baggrunden og tilknytningen til De Kongeblå har Schøne aldrig lagt skjul på – så mon ikke begge parter håber på, den teknisk dygtige midtbanespiller får chancen fra start.
På Lyngbys banehalvdel har cheftræner Thomas Nørgaard råderet over langt hovedparten af de 26 medbragte spillere. Sikker og vist er det, at Mathias Tauber, Jeppe Brandrup, Oliver Lund og Emilio Simonsen sidder over med skader. Det efterlader en bruttotrup med 22 spillere – heriblandt nyankomne Simon Strand og Mohammed Saeid, der kan få uofficiel debut for De Kongeblå i tilfælde af spilletid.
Kampen spilles klokken 13.00 dansk tid.
Lyngbys trup mod AFC Ajax:
1. Mikkel Andersen (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 40. Oskar Snorre (GK), 2. Simon Strand, 3. Michael Lumb, 5. Martin Ørnskov, 6. Mathias Hebo, 7. Jesper Christjansen, 8. Herolind Shala, 9. Lasse Fosgaard, 10. Mikkel Rygaard, 11. Jeppe Kjær, 12. Mayron George, 17. Casper Højer Nielsen, 18. Kevin Tshiembe, 19. Kristoffer Larsen, 22. Bror Blume, 24. Thomas Sørensen, 26. Gustav Marcussen, 27. Kim Ojo, 28. Oliver Kjærgaard, 90. Mohammed Saeid.