Lyngby-nederlag i årets sidste kamp

Foto: Fodboldbilleder.dk

De Kongeblå havde mulighederne for point imod Helsingør, men en dårlig første halvleg ødelagde efterårsafslutningen.
Efterårets sidste Superliga-kamp løb af stablen lørdag eftermiddag, da De Kongeblå var taget en tur nordpå for at møde FC Helsingør. Oprykkerne lå før kampen sidst i Superligaen med bare 13 scoringer i 18 kampe, men det stod alligevel klart, at der ventede Lyngby en svær opgave.
Thomas Nørgaard og resten af trænerteamet havde til kampen valgt at skifte ud på tre positioner i forhold til sidste weekends kamp mod AaB. Således var Michael Lumb tilbage på sin venstreback efter endt karantæne, mens Hallgrímur Jónasson og Mathias Hebo også var at finde i startopstillingen.
Det stod klart fra start, at der var en kamp om vigtige point i bunden af rækken. En opgave, som Lyngby umiddelbart stod bedst til, da de satte sig på tingene fra kampens start.
I flere omgange var det tæt på at blive farligt foran værternes mål. Tættest på kom Mathias Hebo, da han sendte et tørst spark af fra distancen, men forsøget gik en meters penge over mål.
Og det var derfor noget ufortjent, at værterne fik bragt sig i front godt midt i første halvleg, da Tobias Christensen sparkede bolden ind bag Mikkel Andersen efter fine kombinationer imellem de to tidligere Lyngby U19-spillere Adnan Mohammad og Daniel Stückler.
En kold spand vand i hovedet på Lyngby-spillerne, der dog var tæt på at svare hurtigt igen, da Herolind Shala fandt Mayron George i boksen, men costaricanerens hovedstød sad lige på Mikkel Bruhn i værternes mål.
Det var imidlertid også det eneste lyspunkt for Lyngby i en første halvleg, der pludselig udviklede sig til lidt af et mareridt.
Efter 27 minutter fordoblede værterne deres føring, da Mikkel Basse, der også har en fortid som ungdomsspiller på Lundtoftevej, stod helt fri på bagerste stolpe, hvorfra det var en form sag for ham at sende bolden i nettet.
Det blev ikke til flere scoringer i første halvleg, hvorfor der ventede Thomas Nørgaard & co. en stor opgave, hvis der skulle hentes point i ”Slaget om Helsingørmotorvejen”.
Den opgave fik Casper Højer og Kim Ojo del af, da de erstattede henholdsvis Hallgrímur Jónasson og Bror Blume fra anden halvlegs start.
Her gik De Kongeblå over til at spille med tre bagtil, mens Mayron George og Kim Ojo dannede angrebspar oppe foran.
Det var tydeligt, at pausen havde gjort godt for Lyngby-spillerne, der lagde et voldsomt pres på værterne fra begyndelsen af anden halvleg.
Efter 55 minutter fik Mikkel Rygaard bolden midt på gæsternes halvdel, hvorfra han tog et par træk, før han blev nedlagt på kanten af feltet. En giftig frisparkssituation, som Lyngbys 10’eren selv tog sig af, og det gjorde han med bravour.
Med et kontrolleret venstrebensspark fik han skudt spændingen tilbage i opgøret, og der var pludselig lagt op til det helt store Lyngby-comeback.
Det comeback kom nærmere bare ti minutter senere, da et Lyngby-frispark blev blokeret med ulovlige midler i værternes felt, hvorfor kampens dommer, Jakob Kehlet, tildelte De Kongeblå et straffespark.
Mikkel Rygaard fik ansvaret fra de 11 meter, men bolden tog desværre overliggeren, og Lyngby måtte igen på jagt efter udligningen.
Jagten fortsatte jagten resten af kampen, men de helt store chancer udeblev, hvorfor Lyngby tabte årets sidste kamp med 1-2 i Helsingør.

Match Facts:
FC Helsingør – Lyngby Boldklub 2-1 (2-0)
1-0 Tobias Christensen (22’)
2-0 Mikkel Basse (27’)
2-1 Mikkel Rygaard (55’)
Lyngbys startopstilling: 1. Mikkel Andersen (GK) – 9. Lasse Fosgaard, 30. Hallgrímur Jónasson (<-> Casper Højer (46’)), 24. Thomas Sørensen (c), 3. Michael Lumb (<-> Gustav Marcussen (80’)) – 5. Martin Ørnskov, 6. Mathias Hebo – 22. Bror Blume (<-> Kim Ojo (46’)), 10. Mikkel Rygaard, 8. Herolind Shala – 12. Mayron George
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen (GK), 11. Jeppe Kjær, 19. Kristoffer Larsen, 28. Oliver Kjærgaard
Advarsler:
Patrick Olsen, Ricki Olsen – FC Helsingør