Lyngby vinder i Århus efter vildt drama

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå snuppede alle tre point på Ceres Park i gensynet med David Nielsen. Lyngby-spillerne kan derfor tage fra Århus med en 2-0-sejr i bagagen
Efter en veloverstået landsholdspause var Lyngby Boldklub taget til Århus for at kæmpe om tre point imod én gammel kending. Den tidligere Lyngby-cheftræner, David Nielsen, havde nemlig debut som træner for modstanderholdet, AGF.
AGF-mandskabet virkede opsatte på at give deres nye træner en god debut. De kom i hvert fald buldrende fra kampens begyndelse med et velbesøgt Ceres Park i ryggen. De store chancer lod dog vente på sig.
Den første kom efter 12 minutter og tilfaldt Lyngby. Mikkel Rygaard fandt flot den costaricanske angriber, Mayron George, i dybden på en omstilling, men den store angriber tøvede for meget i situationen og kom for tæt på Aleksandar Jovanovic i AGF-målet, der fik skubbet bolden til hjørne. Få minutter efter fik AGF deres første mulighed, men Oliver Lund fik tacklet Kasper Junker, inden det blev rigtig farligt.
De Kongeblå kom langsomt bedre med i kampen, og midtvejs inde i første halvleg var de meget tæt på at bringe sig foran, efter et langskud fra Martin Ørnskov, der gik snært forbi den ene stolpe.
Få minutter senere var det AGF, der var tæt på med et langskud fra Jakob Ankersen, som Mikkel Andersen i Lyngby-målet dog sikkert fik afværget. Kampen startede i det hele taget i et højt tempo og med massere af intensitet.
Århusianerne kom frem til et par chancer inden pausen, men ind kom den ikke. Kort før pausen var der dramatik, da Dino Mikanovic filmede i feltet. Det takserede dommeren, Mads-Kristoffer Kristoffersen, korrekt ved at give kroaten gult kort. På vej til omklædningsrummet sparkede Dino Mikanovic så til nogle stole ved Lyngbys bænk, da de to hold kom ud til anden halvleg havde dommeren givet ham et kort mere, hvorfor AGF måtte starte anden halvleg med 10 mand. Til stor frustration for AGF-bænken og majoriteten af tilskuerne på Ceres Park.
Det udnyttede De Kongeblå. 52 minutter inde i kampen førte Mayron George bolden frem på en omstilling. Efter en mellemstation hos David Boysen havnede bolden ved Kristoffer Larsen, som slog et indlæg på tværs af feltet til Michael Lumb. Den rutinerede back sendte et solidt spark imod målet, der efterlod Alexandar Jovanovic chanceløs. 1-0 til Lyngby, der pludselig var godt på vej imod et fremragende resultat på en svær udebane.
Lyngby-spillerne var også mest på bolden, og dominerede med deres ekstra-mand kampen fra anden halvlegs begyndelse. AGF fik dog en kæmpe chance efter 63 minutter, da Mustafa Amini spillede Kasper Junker helt fri i feltet, men den århusianske skarpretter lykkedes ikke med at udplacere en veloplagt Mikkel Andersen i situationen.
I den anden ende havde De Kongeblå også flere fine muligheder, men hverken Mathias Hebo eller Oliver Lund fik fordoblet føringen. Kampen bølgede frem og tilbage, og indskiftede Morten Duncan Rasmussen havde også en stor chance for at bringe balance i regnskabet, men Mikkel Andersen var nok engang på plads.
Fem minutter før slutfløjtet fik Lyngby bragt udbygget deres føring. David Boysen udfordrede flot og lagde et skarpt indlæg til Kim Ojo, der headede De Kongeblå på sejrskurs. Kampen havde på det tidspunkt længe ligget på vippen, så det var en meget afgørende scoring fra den nigerianske angriber.
Kasper Junker var dog tæt på at bringe spændingen tilbage i kampen kort efter, men en heroisk tackling fra Oliver Lund satte en stopper for den situation.
Kampen sluttede uden flere scoringer. Thomas Nørgaards Lyngby-mandskab gik derfor fra banen med tre point i bagagen efter en flot fight.
Match Facts:
AGF – Lyngby Boldklub 0-2 (0-0)
1-0 Michael Lumb (52)
2-0 Kim Ojo (84)
Lyngbys startopstilling:
1. Mikkel Andersen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 24. Thomas Sørensen (c), 48. Oliver Lund, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov (<-> 11. Jeppe Kjær (75)), 6. Mathias Hebo – 21. David Boysen, 10. Mikkel Rygaard, 19. Kristoffer Larsen (<-> 22. Bror Blume (65)) – 12. Mayron George (<-> 27. Kim Ojo (80))
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen, 2. Thomas Guldborg Christensen, 17. Casper Højer Nielsen, 26. Gustav Marcussen
Advarsler:
Dino Mikanovic, Martin Spelmann – AGF