Thomas Nørgaard: Glad for at tage næste skridt i Lyngby

foto: fodboldbilleder.dk

Lyngby Boldklub har udnævnt Thomas Nørgaard som ny cheftræner for De Kongeblå. Den hidtidige assistenttræner tager dermed et kvantespring ind i Superligaens spotlys. Det gør han med visheden om, at klubben hele tiden har set Nørgaard som den naturlige afløser, når chancen opstod. Nu er tiden så kommet – og Thomas Nørgaard mener da også selv, at han er klar til opgaven:
”Det er gået hurtigt, det er der ingen tvivl om, men jeg er super glad for at tage det her skridt. Jeg har virkelig nydt at være her i Lyngby, og jeg har lært meget de sidste to-et-halvt år, så det er naturligt for mig at fortsætte min udvikling her i rollen som cheftræner” fortæller Thomas Nørgaard som umiddelbar reaktion på udnævnelsen.
Thomas Nørgaard træder nu ud af rollen, som formelt har været assistenttræner – men egentlig nok meget mere end det, i hvert fald sammenlignet med kollegerne i rækken. Thomas Nørgaard er da heller ikke i tvivl om, at han og teamet har sat et eftertrykkeligt aftryk i Lyngby Boldklubs Superliga-trup allerede:
”Vi har været fælles om at skabe det udtryk vi har, og nu skal vi sørge for, at holdet her kommer til igen at arbejde ud fra de dyder, som har givet os succes”
”Vi skal have mere intensitet ind i vores udtryk, og vores sult, som har været et vanvittigt vigtigt parameter, skal være til at få øje på. Det gælder både hos spillere og stab, for det er noget af det basale, som jeg synes er vigtigt at få frem. Taktisk skal man nok ikke forvente nogen revolution” lyder det fra Thomas Nørgaard.
De stilmæssige forskelle
Mange vil nok påpege, at det er et par store sko som Thomas Nørgaard skal udfylde. Men den præmis køber den nye Lyngby-træner ikke helt. Mediebevågenheden omkring Lyngby Boldklub og David Nielsen har været stor, og det er på den baggrund clichéen om ”de store sko” skal læses mener Nørgaard.
”Jeg skal ikke kopiere det David har haft succes med, for han er et helt andet menneske. Hvis jeg nu skal pege på noget, så er jeg måske lidt mere analyserende og reflekterende. Jeg har en unik mulighed for at tage alle de ting med, som jeg har kunnet observere og reflektere over og så skal jeg skabe mit eget udgangspunkt for den måde, jeg vil gribe opgaven an på” påpeger Thomas Nørgaard.
Kombinationen af det bedste fra de seneste to successæsoner og Nørgaards eget analytiske blik skal altså bære Lyngby Boldklub fremadrettet. Og succeskriteriet i denne sæson er klart – at klubben får stabiliseret sig resultatmæssigt og hurtigst muligt indløst endnu en Superliga-billet.
”På grund af vores fantastiske sidste sæson er der udefra nogle meget ambitiøse mål for Lyngby Boldklub, når man tænker på den størrelse vores klub har. Vi er glade for de høje forventninger, for det betyder jo, at vi har gjort det godt. Men på kort bane er målsætningen da helt klart den samme som sidste år. Vi skal hurtigst muligt have fingre i en billet til Superligaen 18/19” lyder det fra Thomas Nørgaard.
Lyngbys nye cheftræner får debut allerede søndag aften, når Lyngby Stadion tænder lysmasterne og byder velkommen til en kamp mod FC København. Der er kickoff på Lyngby Stadion klokken 18.00.