Lyngby tabte klart i Aalborg

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå var tidligere på dagen i kamp i Alka Superligaen. Det blev til et skuffende 1-3-nederlag imod Morten Wieghorsts AaB-mandskab.
De Kongeblå var nok en gang blevet sendt til Jylland for at jagte Superliga-point, da de søndag eftermiddag skulle i kamp mod AaB på udebane i 10. runde af Alka Superligaen. De to mandskaber lå inden opgøret side om side i tabellen – begge med ni point efter de første ni kampe. Morten Wieghorst og David Nielsen kunne begge sende deres mandskaber på banen med optimisme og tro på tingene efter fine resultater i de foregående runder for begge hold.
Kampens første store chance faldt til AaB. Den lille teknikker Edison Flores tog et par snævre træk og huggede til bolden med venstrebenet. Det spark havde retning mod hjørnet, men heldigvis for Lyngby-spillerne stod træværket i vejen for en tidlig AaB-føring.
Kampen startede i det hele taget i et højt tempo. Aalborgenserne virkede sultne efter at få en sejr foran hjemmepublikummet og Lyngby-spillerne lurede til gengæld på omstillinger. Bror Blume fik den første store Lyngby-chance, da der var spillet 13 minutter, men midtbanespilleren fik slet ikke træf på sit skud, som ellers var fra en god position.
Kort tid efter fik den talentfulde angriber Jannik Pohl en kæmpe mulighed for at bringe sit mandskab i front. Den unge angriber drejede rundt om Thomas Sørensen og løb alene imod målet, men kvaliteten i afslutningen levede langt fra op til forarbejdet. Jannik Pohl sparkede nemlig et pænt stykke forbi målet. Et godt billede på AaBs vanskeligheder med at score.
Bedre gik det dog halvvejs inde i halvlegen, der kom bolden nemlig i målet for hjemmeholdet. Den slovakiske AaB-angriber, Pavol Safranko, kom først på et skarpt indlæg fra Jakob Ahlmann, og fra den position bragte han let de bolsjestribede foran.
Få minutter efter blev ondt værre for De Kongeblå. Jakob Ahlmann blev spillet helt fri i venstresiden på en omstilling. Han afsluttede mod målet, men fik sit forsøg blokerede af Thomas Sørensen. Det gjorde dog ikke noget. Det fik nemlig bolden til at flyve i en blød bue over Mikkel Andersen i Lyngby-målet, inden den faldt ind i nettet. 2-0 til AaB efter mindre end en halvtime.
Mindre end et minut efter scoringen var Lyngby faktisk tæt på at få en hurtig reducering. David Boysen forsøgte sig med en blanding imellem et indlæg og en afslutning, som var meget tæt på at snyde Jacob Rinne i AaB-målet, men det blev dog afvist.
Tættere på kom Lyngby ikke i første halvleg. De to hold gik derfor til pause med stillingen 2-0 til AaB.
Lyngby satsede fra starten af anden halvleg ved at skifte Kim Ojo ind ved siden af Mayron George i angrebet. Det gav noget størrelse og fysik til De Kongeblå, som tydeligt satsede på at komme tilbage i kampen med indlæg i boksen. De fik faktisk også muligheden for at komme hurtigt tilbage i kampen, da Mayron George blev sendt helt alene i dybden, men costaricaneren har endnu ikke fundet skarpheden. Afslutningen blev i hvert faldt placeret direkte Jacob Rinne i AaB-målet.
Med en halv time tilbage af kampen burde Lyngby have bragt spændingen tilbage i kampen. Efter lidt klumpspil i det lille felt havnede bolden hos David Boysen, der fik skovlet bolden på stolpen. Reduceringen burde være kommet der for De Kongeblå, som så markant bedre ud i anden halvleg.
David Nielsens-spillere kom faktisk frem til en del chancer, og AaB var meget sjældne gæster på Lyngbys banehalvdel, men ind ville bolden altså ikke for De Kongeblå.
Kort inden dommerens slutfløjt blev kampen definitivt afgjort, da Magnus Christensen kunne skubbe bolden i nettet til 3-0. Det var derfor kun kosmetisk, da Mayron George mere end fem minutter inde i overtiden reducerede til 1-3. De Kongeblå måtte derfor tage hjem til Sjælland med et 1-3-nederlag i bagagen. Tilskuerne på Aalborg Portland Park var til gengæld godt tilfredse med sæsonens kun anden AaB-sejr.
 Match Facts:
AaB – Lyngby Boldklub 3-1 (2-0)
1-0 Pavol Safranko (21)
2-0 Jakob Ahlmann (29)
3-0 Magnus Christensen (90+)
3-1 Mayron George (90+)
Lyngbys startopstilling: 1. Mikkel Andersen (GK), 20. Jeppe Brandrup, 24. Thomas Sørensen (c), 48. Oliver Lund, 3. Michael Lumb (<-> 17. Casper Højer Nielsen(62)) – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 21. David Boysen (<-> 6. Mathias Hebo (71)), 10. Mikkel Rygaard (<-> 27. Kim Ojo), 22. Bror Blume – 12. Mayron George
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen, 2. Thomas Guldborg Christensen, 19. Kristoffer Larsen, 28. Oliver Kjærgaard
Advarsler:
Pavol Safranko – AaB