De Kongeblå taber snævert i Rusland

Lyngby leverede en fremragende præstation i Rusland, og har sikret sig et godt udgangspunkt mod mægtige FC Krasnodar, der først fik bragt sig foran langt inde i overtiden
Lyngby Boldklubs europæiske eventyr kom til sin umiddelbare kulmination, da de torsdag aften bevægede sig ud på verdens dyreste stadion til mødet med FC Krasnodar. Temperaturen havde hele dagen været langt over 35 grader, og selv da kampen blev fløjtet op klokken 20:00 stod termometeret på mere end 30 grader. Sommervejret var altså kommet til Rusland inden 3. runde af Europa League-kvalifikationen. Stadionet var ikke udsolgt, men konstruktionen og den voldsomme hede fik det til at virke som en sand heksekedel.
Efter 10 minutter var Lyngby ved at gøre det veloplagte russiske publikum helt stille. David Boysen sendte et fremragende frispark af sted fra kanten af feltet, men desværre for Lyngby-mandskabet stod stolpen i vejen for en tidlig føring til De Kongeblå. Det havde ellers været en ægte drømmestart for Lyngby-spillerne med et tidligt udebanemål, men heldet var ikke med dem i situationen.
I den anden ende fik russerne deres første forsøg efter 12 minutter på en omstilling, men Mikkel Andersen var på plads i Lyngby-målet og fik sendt afslutningen til hjørne. Blot fem minutter efter var de igen tæt på med et hovedstød, der gik snært forbi mål, men Lyngby-holdet slap med skrækken.
De Kongeblå bød sig dog også til. Halvvejs inde i første halvleg var den løbestærke midtbanespiller, Jesper Christjansen, tæt på at heade Lyngby foran efter en omstilling. Hovedstødet gik dog tæt forbi målet.
Spillet foregik fra start af i et voldsomt tempo, så det var både velfortjent og nødvendigt, da dommeren efter 24 minutters spil fløjtede til vandpause. De store russiske favoritter fik mere greb om kampen efter den pause og spillet blev flyttet tættere på Mikkel Andersens Lyngby-mål. De Kongeblå halsede pludselig efter i løbeduellerne og sad ikke længere tæt i markeringerne. Det kunne have kostet et mål, da Jeppe Brandrup begik et frispark på kanten af feltet, men forsøget gik dog forbi målet.
Det russiske storhold kom flere gange frem til farlige situationer, men den sidste aflevering og afslutning manglede. Lyngby var en enkelt gang tæt på inden pausefløjtet, men forsøget blev blokeret. De to gik derfor til pause med stillingen 0-0. Et fremragende resultat for De Kongeblå.
Lyngby-spillerne var tæt på at få en drømmestart på anden halvleg. Bolden havnede hos Bror Blume efter et fremragende angreb. Han lagde et indlæg på sin første berøring – og det var kun centimeter, der forhindrede Jeppe Kjær i at bringe De Kongeblå i front. Få minutter efter burde Jeppe Kjær have sikret Lyngby et fremragende udgangspunkt med et udebanemål. Den lille angriber kom helt alene med målmanden, men fik ikke ordentlig træf på bolden.
Anden halvleg startede i det hele taget med vild indianerfodbold. Det var næsten ikke til at tro, at stillingen fortsat var 0-0 efter en times spil. Krasnodar var meget bolden, men Lyngby-spillerne fik langt flere muligheder, end de kunne have drømt om. I det 62. minut var Jeppe Kjær igen tæt på. En meget velspillende Mikkel Rygaard lavede et fremragende forarbejde og fandt den lille Lyngby-topscorer. Jeppe Kjær sendte derefter en fremragende afslutning af sted, som målmanden parrerede til hjørne. Det hjørne sendte Bror Blume i hovedet på Jesper Christjansen. Hovedstødet blev reddet på stregen, men efter lidt klumpspil fik Jeppe Kjær skovlet den over stregen. 1-0 til Lyngby. Og De Kongeblå var på vej mod et af de største resultater i klubbens historie.
Den stilling holdt dog ikke længe. Mindre end fem minutter efter fulgte svenskeren Viktor Claesson op på en returbold fra Mikkel Andersen og bragte balance i regnskabet. En kold spand vand i hovedet på Lyngby-spillerne, der dog stadig havde et fremragende udgangspunkt at forsvare.
Spillet var fortsat i et voldsomt tempo og der var mange chancer i begge ender. Det var derfor tiltrængt, da spillerne med 20 minutter tilbage af kampen endnu en gang gik til vandpause. Krasnodar pressede på efter den lille pause, men Lyngby fik stadigvæk muligheder på omstillinger. Med 10 minutter igen var Lyngby millimeter fra at komme bagud. Mikkel Andersen fik hænderne på et forsøg, som efterfølgende dansede hen af målstregen før den blev afværget.
Mod slutningen af kampen var Lyngby-spillerne i lange perioder af kampen presset i bund, men holdet fightede flot og holdt stand. Langt inde i dommerens overtid gik den dog ikke længere. Efter en dødbold, der røg lidt frem og tilbage fik Krasnodar bragt sig i front med kampens sidste spark. En ærgerlig afslutning på en ellers fremragende præstation. Kampen er dog fortsat mere end i live inden returopgøret på Lyngby Stadion
Match Facts:
FC Krasnodar – Lyngby Boldklub 2-1 (0-0)
0-1 Jeppe Kjær (63)
1-1 Viktor Claesson (66)
2-1 Magomed-Shapi Suleymanov (90+)
Lyngbys startopstilling:1. Mikkel Andersen (GK), 20. Jeppe Brandrup, 48. Oliver Lund, 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov (c), 7. Jesper Christjansen (<-> 6. Mathias Hebo (83)) – 22. Bror Blume (<->), 9. Lasse Fosgaard (85)), 10. Mikkel Rygaard, 21. David Boysen – 15. Jeppe Kjær (<-> 19. Kristoffer Larsen (80))
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen (GK), 17. Casper Højer Nielsen, 27. Kim Ojo, 28. Oliver Kjærgaard
Advarsler:
Renat Yanbaev – FC Krasnodar