Russiske giganter venter

Foto:Fodboldbilleder.dk

Lyngby har allerede overrasket i Europa League-kvalifikationen, men modstanderholdet på torsdag er i en helt anden liga, end de tidligere udfordringer
 FC Krasnodar er en ung fodboldklub, der først blev stiftet i 2008, men meritterne taler allerede for sig selv. Klubben har et spritnyt stadion, som også er noteret til at være verdens dyreste – det har eftersigende kostet hele 1,5 milliarder kroner at bygge. Og der er da heller ikke økonomiske midler klubben mangler. Sergei Galitsky, ejer af klubben, er ifølge Forbes Magazine god for 6,6 milliarder dollars og er ikke bange for at poste midler i projektet.
Den pengestærke klub etablerede sig hurtigt efter stiftelsen i toppen af den stærke russiske liga – og har allerede spillet mange europæiske kampe, men træder først ind i dette års kvalifikation i kampene mod Lyngby. De har også i indeværende transfervindue forstærket sig markant, hvor der er blevet brugt omkring 80 millioner kroner på spillere som Wanderson (Salzburg), Andrei Ivan (Craiova) og Mihailo Ristic (Røde Stjerne Beograd). Det har også betydet, at klubben er kommet stærkt for land med 6 point fra deres to første kampe i den russiske liga mod Rubin Karzan og Tosno.
I sidste sæson slog de den tyrkiske storklub Fernerbache ud og mødte først deres overmagt, da de stødte ind i de senere finalister fra Celta Vigo i 1/16-finalerne. Året før avancerede de også fra gruppespillet. De slog blandt andet mastodonterne fra Borussia Dortmund både hjemme og ude og vandt deres gruppe, inden de røg ud til Slavia Prague i 1/32-finalerne. Det ville altså være en mindre katastrofe for de russiske himmelstormere, hvis klubben i år ikke når frem til deltagelse i gruppespillet.
Lyngby-spillerne, der overraskede hele Danmark ved at vinde bronzemedaljer i den første sæson efter oprykningen, skal altså duellere mod et hold, som må betegnes som værende en del af den absolutte fodbold-elite. De Kongeblå skal derfor hive en af de helt store sensationer op af hatten, hvis det skal blive til videre avancement Europa League-kvalifikationen.
På det russiske hold er landsholdserfaring også mere reglen end undtagelsen, så Lyngby-spillerne kan se frem til en stor fodboldoplevelse, når de får muligheden for at teste sig mod et europæisk storhold. De Kongeblå har allerede vist klassen, da de slog den slovakiske storklub, SK Slovan Bratislava, i to kampe og avancerede i Europa League-kvalifikationen, men det vil kræve en ekstraordinær præstation over to kampe, hvis den lille klub fra Lundtoftevej også skal gå videre fra mødet med FC Krasnodar.
Den første kamp starter kl: 20:00 lokaltid på Krasnodar Stadium. Returkampen spilles den 3. august på Lyngby Stadion – og billetter kan købes via dette link: http://shop.lyngby-boldklub.dk/kampe