Pavlovic-hattrick sænkede De Kongeblå

Foto: fodboldbilleder.dk

Pavlovic-hattrick sænkede De Kongeblå
FC København var for stor en mundfuld for Lyngby-spillerne, der for anden gang i sæsonen måtte forlade Telia Parken med et 3-0-nederlag.

Der var forårsvejr og god stemning, da Lyngby var taget på besøg i Telia Parken. De Kongeblå skulle forsøge at gøre dét, som ingen andre er lykkedes med i indeværende sæson. De skulle slå mestrene fra FC København i Alka Superligaen, og så endda på udebane. Bestemt ikke en nem opgave for oprykkerne fra Lyngby Boldklub. Og FCK-træner, Ståle Solbakken, havde heller ikke gjort opgaven lettere ved at stille op i stærkeste formation. David Nielsen havde ændret i sin formation, og spillede med en ekstra mand i det centrale forsvar fra kampens indledning.

Starten af opgøret var præget af spilstop, og ingen af de to mandskaber kom frem til åbne målchancer. FCK var, som forventet, mest på bolden, men altså uden at få testet Jesper Hansen i Lyngby-målet. Den første store chance kom efter 16 minutter, men hovedstødet fra Andrija Pavlovic gik over mål, og sendte derfor ikke Lyngby-keeperen på arbejde. Frederico Santander testede Jesper Hansen få minutter senere. Denne gang måtte keeperen bruge handskerne, da han sikkert greb bolden.

FCK dominerede spillet, og Lyngby var sjældne gæster på hjemmeholdets banehalvdel. Det betød dog ikke, at FCK-spillerne væltede i chancer. Jesper Hansen hev dog en fremragende redning frem efter en lille halvtime, men det var egentlig ikke nødvendigt, for Frederico Santander var i en offside position. Den nye Lyngby-defensiv holdt altså næsten mestrene fra FC København væk fra chancer i de første 30 minutter.

FCK fik dog en kæmpe chance efter 36 minutter. Den kom efter et hjørnespark, og det var kun på grund af  heroiske aktioner fra Jesper Hansen og forsvarsspillerne af flere omgange, at FCK ikke fik bragt sig foran i den situation. FCK kom ikke tættere på i første halvleg. Jesper Christjansen fra Lyngby fik sendt et skud af sted, men det skabte ikke problemer for Robin Olsen. De to hold kunne derfor gå til pause med stillingen 0-0.

Der var smæk på fra starten af anden halvleg. Kun et minut var spillet, da unge Jens Odgaard fik en stor chance efter en omstilling. Den talentfulde angriber måtte dog se sit skud blive blokeret til hjørnespark i sidste øjeblik.

Få minutter senere gik det galt i den anden ende. Efter et hjørnespark faldt bolden ned for fødderne af Andrija Pavlovic. Han vendte rundt på en tallerken og sparkede resolut bolden ind med venstrebenet. 1-0 til FC København. Den stilling holdt ikke længe. Få minutter efter fik han igen bolden. Denne gang lidt uden for feltet, men med det samme ben sparkede han bolden i nettet. 2-0 til FC København, og en kold spand vand i hovedet på De Kongeblå Lyngby-spillere.
Lyngby-spillerne havde nok håbet på, at FCK herefter vil slippe foden lidt fra gaspedalen, men det gjorde de ikke. De fortsatte med at presse på. Og da Hallgrimur Jonasson mistede bolden efter lidt mere end en times spil, kunne Andrija Pavlovic cementere sit hattrick, og bringe FC København foran 3-0.

Lyngby-mandskabet, der næsten havde holdt FCK fra chancer i første halvleg, havde dermed lukket tre mål ind i de første 15 minutter af anden halvleg. En ærgerlig udvikling for De Kongeblå.

Andrija Pavlovic var virkelig i hopla. Blot få minutter efter at have scoret sit tredje mål bankede han bolden på stolpen med sit højreben. Forskellen mellem mestrene fra FC København og oprykkerne fra Lyngby var til at få øje på i anden halvleg.

De Kongeblå viste dog stor moral og kæmpede til det sidste, og de fik også skabt enkelte chancer. Mål blev det dog ikke til. Det gjorde det heller ikke i den anden ende. Kampen endte dermed med en 3-0-sejr til FCK.

Match Facts:
FC København – Lyngby Boldklub 0-0 (1-0)
1-0 Andrija Pavlovic (51)
2-0 Andrija Pavlovic (54)
3-0 Andrija Pavlovic (64)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (<-> 17. Casper Højer Nielsen (42)), 24. Thomas Sørensen, 30. Hallgrimur Jonasson, 3 Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen, 22. Bror Blume – 23. Jens Odgaard (<->10. Mikkel Rygaard (56)), 21. David Boysen (<-> 19. Kristoffer Larsen (72))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 8. Lasse Rise, 13. Alexander Munksgaard, 25. Emil Larsen

Advarsler:
Ingen – FC København