De Kongeblå skal tæmme løverne

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå skal tæmme løverne
Champagnen er formentlig allerede lagt på køl i Telia Parken, hvor FC København i morgen, med en sejr over Lyngby og lidt hjælp fra SønderjyskE, kan sikre sig klubbens 12. mesterskab. Det er den fest, Lyngby skal forsøge at ødelægge.

Det er Superligaens nummer 1 og 3, der i morgen mødes til fodbold på Østerbro. Man skulle derfor tro, at der ventede et jævnbyrdigt topopgør. Det kan heller ikke udelukkes, at det bliver det, men selvom det kun er to pladser, der skiller de to hold i rækken, så er afstanden i point noget større. FC København er nemlig hele 31 point foran De Kongeblå i tabellen.

En stor mundfuld er derfor, hvad der venter, når oprykkerne fra Lyngby skal forsøge at indtage Telia Parken i København. Udførelsen bliver svær, men opgaven er simpel, de skal spolere den fest, som fansene i Telia Parken er mødt op for at opleve. FCK bliver nemlig officielt danske mestre, hvis de vinder over Lyngby – og Brøndby senere på aftenen taber til SønderjyskE. Det må give ekstra motivation til Ståle Solbakken og resten af tropperne fra FC København.

Lyngby går dog til opgøret med selvtillid, efter at de i sidste runde gik fra Sydbank Park i Haderslev med deres første sejr i mesterskabsspillet.

De to mandskaber er tørnet sammen to gange tidligere i sæsonen. Første gang var tilbage i juli måned i sæsonens første opgør. De Kongeblå var her på besøg i Telia Parken, hvor FC København ved den lejlighed var overlegne, og vandt sikkert 3-0. Da de to hold mødtes på Lyngby Stadion i november måned sidste år, var det noget mere jævnbyrdigt. FCK hentede der en 1-0-sejr, men Lyngby var fint med i kampen.

Uanset, hvordan man vender og drejer det, er der ingen tvivl om favoritværdigheden, når Lyngby Boldklub skal forsøge at bide skeer med Skandinaviens største fodboldhold. Men De Kongeblå har vist igennem hele sæsonen, at ingen modstandere er for stor en mundfuld.

Det bliver dog exceptionelt svært i morgen. FC København er nemlig i gang med et historisk fodboldår. De har endnu ikke tabt en Superligakamp i indeværende sæson, selvom runde 31 altså står for døren.

De Lyngby-spillere, der skal forsøge at ændre på det, er  mange af de samme spillere, som var med til at sænke SønderjyskE i sidste runde. Martin Ørnskov og Lasse Rise er tilbage i truppen, der til gengæld er uden Lasse Fosgaard og Kim Ojo – som ellers begge fik minutter i Haderslev. Du kan se hele truppen nedenfor.

Lyngbys trup til kampen mod FC København
1. Jesper Hansen (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen, 8. Lasse Rise, 10. Mikkel Rygaard, 13. Alexander Munksgaard, 17. Casper Højer Nielsen, 19. Kristoffer Larsen, 20. Jeppe Brandrup 21. David Katz Boysen, 22. Bror Blume, 23. Jens Odgaard, 24. Thomas Sørensen, 25. Emil Larsen, 30. Hallgrimur Jonasson