Lyngby fighter point med hjem fra Herning

Foto: fodboldbilleder.dk

Lyngby fighter point med hjem fra Herning
De Kongeblå fik uafgjort mod FC Midtjylland i Herning. Lyngby-spillerne var pressede i anden halvleg af kampen, men holdt flot stand.

Lyngby var taget til Herning, da de fredag aften skulle i et direkte opgør om tredje pladsen mod FC Midtjylland. De to hold havde begge fået en god start på fodboldåret 2017. 4 point og ingen mål indkasseret. Det var faktum for begge mandskaber inden kampen blev fløjtet i gang på MCH Arena i Herning.

Fra kampens begyndelse var Lyngby-spillerne meget på bolden, og de fik også kampens første chance, da Jesper Christjansen stod fri efter et flot angreb af De Kongeblå, men den løbestærke midtbanespiller fik ikke det ønskede træf på bolden.

Efter 20 minutters spil begyndte hjemmeholdet, FC Midtjylland, at overtage spillet. Den lange angriber Paul Onuachu, der nok mest er kendt for sit hovedspil, var en trussel i bagrummet, hvor han flere gange udfordrede Lyngby-kaptajnen, Mathias Tauber.

Efter 23 minutter fik FC Midtjylland deres første store chance, da netop Paul Onuachu stod fri i feltet og flugtede til bolden, men den vikarierende Lyngby-keeper, Andreas Larsen, ikke bare afviste forsøget, der kom fra tæt afstand, han greb bolden. Flot redning af Lyngby-keeperen. Paul Onuachu var kort efter igen farlig. Han udfordrede Mathias Tauber og kom til en afslutning tæt på mål, men endnu engang var Andreas Larsen en sikker sidste skanse.

FC Midtjylland var herefter mest spildominerende, men De Kongeblå Lyngby-spillere truede ofte på omstillinger den anden vej. Jeppe Kjær, David Boysen og Mikkel Rygaard kom alle til afslutninger, men den helt åbne målchance udeblev. Det var dog en tempofyldt første halvleg, hvor begge hold bød sig til offensivt. Det virkede derfor unaturligt, hvis de to hold skulle gå til pause uden mål.

Det blev heller ikke tilfældet. Kort før pausen blev Jeppe Kjær spillet i dybden af Mikkel Rygaard. Den lille angriber rev sig fri af forsvaret og scorede sikkert med venstrebenet. En Lyngby-klassiker med Mikkel Rygaard som oplægger og Jeppe Kjær som afslutter. Det var Jeppe Kjærs 9. Superligamål i denne sæson, og det betød, at De Kongeblå kunne gå til pause foran med 1-0 efter en flot første halvleg.

FC Midtjylland kom bedre ud til anden halvleg, og Lyngby-spillerne mistede i perioder lidt grebet på kampen. Efter 57 minutter leverede Rasmus Nissen fra FC Midtjylland fine ting, som endte med en afslutning fra Bruninho, der dog med sit forsøg ikke kunne leve op til det flotte forarbejde.

Kort efter var midtjyderne igen farlige. Efter en dyb stikning måtte Michael Lumb trække i nødbremsen. Det gav et frispark på kanten af Lyngby-feltet, som FC Midtjylland-anfører, Jakob Poulsen, tog sig af. Det gjorden han fremragende. Han sparkede den over muren, og efterlod Andreas Larsen uden chance i Lyngby-målet. 1-1.

FC Midtjylland dominerede det meste af spillet i anden halvleg. Lyngby-spillerne gæstede sjældent midtjydernes straffesparksfelt, men selvom ulvene fra Herning havde overtaget, kunne de ikke veksle det til åbne muligheder. Og Lyngby-spillerne, der havde været i kamp blot fire dage før, kæmpede ihærdigt for pointene på en svær udebane. Det lykkedes. Kampen endte 1-1, og Lyngby-mandskabet tog dermed et vigtigt skridt mod en af de eftertragtede pladser i top seks.

Match Facts:

FC Midtjylland – Lyngby Boldklub 1-1 (0-1)
0-1 Jeppe Kjær (44)
1-1 Jakob Poulsen (60)
Lyngbys startopstilling: 16. Andreas Larsen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 30. Hallgrimur Jonasson, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 22. Bror Blume (<-> Lasse Fosgaard (90+)), 10. Mikkel Rygaard, 21. David Boysen – 15. Jeppe Kjær (<->  27. Kim Ojo (89))
Ikke benyttet:
2. Thomas Guldborg Christensen, 8. Lasse Rise, 17. Casper Højer Nielsen, 24. Thomas Sørensen, 31. Jonas Elkjær
Advarsler:
André Rømer, Kristian Riis – FC Midtjylland