Helsingborg er sidste test

Foto: fodboldbilleder.dk

Helsingborg er sidste test

De Kongeblås Superliga-generalprøve er mod svenske Helsingborgs IF, der har flere gamle kendinge i truppen

Så er det lige ved at være tid. Næste fredag ruller Superliga-bolden igen for første gang i to måneder, og De Kongeblå får æren af at indlede forårssæsonen mod FC Nordsjælland på Right to Dream Park. Inden da venter dog lige en sidste testkamp, som finder sted fredag aften på udebane mod Helsingborgs IF.

Den svenske traditionsklub måtte i november lide den tort at rykke ned fra Allsvenskan, Sveriges bedste fodboldrække, til Superettan, da de i en dramatisk playoff-kamp tabte til Halmstad. Som en konsekvens deraf gik cheftræneren, den svenske legende Henrik ’Henke’ Larsson, der nu er erstattet af klublegenden Per-Ola Ljung.

Gensyn med Surprise
Han råder i sin trup over et par velkendte navne set med Lyngby-briller. Det måske mest velkendte er Bradley ’Surprise’ Ralani, som i sommer skiftede fra De Kongeblå til Helsingborg. Den sydafrikanske dribler var lidt af en publikumsfavorit på Lyngby Stadion, men blandt andet på grund af skader fik han desværre aldrig helt forløst sit store potentiale.

Ud over Surprise tæller Helsingborg-truppen desuden det tidligere Lyngby-talent Frederik Helstrup samt danskerne Jesper Lange og Martin Christensen, så der bliver rigeligt med bekendtskaber for Lyngby-lejren fredag aften.

Modsat De Kongeblå er Helsingborg et stykke fra sæsonstart, for Superettan starter først den 1. april. Den svenske storklub er dog allerede pænt i gang med forberedelserne, og har indtil videre spillet to træningskampe – begge mod danske hold. Først blev det til en 1-0-sejr over OB på mål af Jesper Lange, og i sidste weekend kom den tidligere Esbjerg- og AGF-angriber også på tavlen, da han stod for en af scoringerne i en 2-2-deler med 1. divisionsklubben FC Helsingør.

Helsingborg har altså vist sig som en kompetent modstander, her kort før det for alvor går løs, og De Kongeblå skal derfor spille op til deres bedste. Det er også nødvendigt, for med nederlag i de seneste to testkampe skal Lyngby-spillerne tilbage på sporet, så de er helt klar til at spille om point den 17. februar på Right to Dream Park.

Fredagens træningskamp fløjtes i gang kl. 18.30 på Helsingborgs hjemmebane, Olympiafältet.