De Kongeblå får Superliga-modstand

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå får Superliga-modstand

Fredag eftermiddag spiller Lyngby Boldklub årets tredje træningskamp, når ligarivalerne Silkeborg IF byder op til dans på neutral grund

År 2017 startede planmæssigt for De Kongeblå, der i forårssæsonens første træningskamp vandt 5-2 over 2. divisionsmandskabet HIK. Sidste fredag kom der imidlertid lidt malurt i bægeret, for her tabte De Kongeblå 0-1 til 1. divisionsmandskabet HB Køge. Det nederlag skal revancheres fredag eftermiddag, når turen går til Odense for at møde Superliga-rivalerne Silkeborg IF på neutral grund.

De to mandskaber har allerede krydset klinger to gange i indeværende sæson, og det er Lyngby-spillerne sluppet bedst fra. Det første møde fandt sted på Mascot Park i starten af august, hvor De Kongeblå leverede sæsonens vel nok bedste præstation og moste værterne 4-0. Omvendt jævnbyrdigt var det i efterårets sidste kamp på Lyngby Stadion, hvor gæsterne fik 1-1 med hjem til Søhøjlandet. Generelt har Silkeborg ellers haft taget på De Kongeblå, men under David Nielsens ledelse er det kun blevet til et enkelt nederlag i fem kampe, hvoraf tre til gengæld er endt med Lyngby-sejr.

På trods af en dårlig start på årets Superliga fandt Peter Sørensens tropper efterhånden melodien, og de overvintrer da også særdeles respektabelt på rækkens tiendeplads. Her er der syv point ned til Esbjerg på sidstepladsen og seks point op til SønderjyskE på sjettepladsen, så Silkeborg kan nå lidt af hvert i forårets første fem kampe.

Over vinteren har de sagt farvel til Martin Thomsen, som fik ophævet sin kontrakt, mens lejesvenden Nicklas Helenius og den tidligere Lyngby-spiller Emil Scheel skifter til henholdsvis OB og SønderjyskE til sommer. På transfervinduets sidste dag fik klubben til gengæld hentet den 20-årige offensivspiller Rubio Rubin, der kommer til klubben efter endt ophold i hollandske Utrecht og derfor måske kan spille en rolle i fredagens kamp.

Hos De Kongeblå er der stadig mindre skader hos nogle spillere, men det meste af truppen er kampklar og dermed opsatte på at revanchere fredagens nederlag. Kampen mod Silkeborg spilles klokken 13.00 i Marienlystcentret, som ligger på Windelsvej 138, 5000 Odense C.
Lørdagens planlagte træningskamp mod Skovshoved er aflyst.