Heldig scoring dukkede De Kongeblå i Aalborg

Foto: fodboldbilleder.dk

Heldig scoring dukkede De Kongeblå i Aalborg

En dårlig første halvleg og manglende skarphed blev dyr for De Kongeblå, som mandag aften led et 0-1-nederlag på Nordjyske Arena

Mandag aften skulle De Kongeblå spille efterårets sidste udebanekamp, da AaB tog imod på Nordjyske Arena. Til opgøret måtte David Nielsen og Lyngbys øvrige trænerstab se bort fra både Martin Ørnskov og Jeppe Kjær på grund af karantæne, og det betød, at Philip Rasmussen og blot 17-årige Jens Odgaard fik chancen fra start.

Den unge angriber så man dog ikke meget til i kampens indledning, for der foregik det meste på Lyngbys banehalvdel. Det skyldtes blandt andet en del misforståelser og fejlpasninger blandt Lyngby-spillerne, hvilket gav AaB en pæn overvægt i boldbesiddelse. Den brugte de til at teste Jesper Hansen efter ti minutters spil, men Lyngby-keeperen klarede nemt Marco Meilingers forsøg, og selvom værterne fortsat dominerede, kom de ikke frem til de helt oplagte scoringsmuligheder. Det gjorde De Kongeblå heller ikke, før der var spillet knap tyve minutter, men her var Bror Blume til gengæld tæt på med et hurtigt aftryk efter nogle gode kombinationer.

Samme opskrift tog De Kongeblå i brug fem minutter senere, og havde det ikke været for en Kasper Pedersen-clearing tæt under mål, kunne Jens Odgaard nemt have styret Jeppe Brandrups hårde, flade indlæg i kassen. Efterhånden begyndte De Kongeblå at æde sig ind i opgøret, men efter 38 minutter led den mission et knæk, da et Lyngby-boldtab midt på banen sendte værterne af sted i en kontra. Marco Meilinger fik i den forbindelse sendt en lidt svag afslutning af sted mod mål, men uheldigvis for De Kongeblå afrettede Christian Bassogog forsøget med hoften, så bolden ændrede retning, snød Jesper Hansen og til sidst gik i kassen. Bestemt heldigt for AaB, da den camerounske angriber egentlig forsøgte at undvige bolden, men ikke desto mindre 1-0 på måltavlen, hvilket også var stillingen ved pausen.

Det ville kræve en noget anden indsats i anden halvleg, hvis De Kongeblå skulle have noget med fra Aalborg denne mandag aften, og det lod budskab lod da også hurtigt til at være sivet ind. Først forsøgte Mikkel Rygaard sig med et fint langskud, som Nicolai Larsen halvklarede, og kort efter blev AaB-keeperen så passeret, da Jens Odgaard trykkede af fra kanten af feltet. Desværre tog Lyngby-angriberens ellers flotte afslutning overlæggeren, og dermed var stillingen fortsat 1-0 til værterne.

Det begyndte imidlertid at lugte af en Lyngby-scoring, for De Kongeblå havde sat sig gevaldigt på løjerne i anden halvleg, og kun sporadisk kom AaB frem til muligheder. Efter lidt mere end en time forsøgte Bror Blume sig fra kanten af feltet, og fem minutter senere var Jesper Christjansen centimeter fra en scoring, da han lidt tilfældigt kom fri foran mål. Midtbanespillerens afslutning blev først blokeret af Nicolai Larsen, men bolden hoppede efterfølgende tilbage mod mål og blev kun med nød og næppe clearet på målstregen af en tililende Joakim Mæhle.

Jesper Christjansen var dog ikke færdig med at komme i fokus, og med et kvarter tilbage tegnede han sig igen for en stor chance. Først tog Lyngby-slideren flot Michael Lumbs indlæg med, og herefter afdriblede han Patrick Kristensen med et fikst træk, så Nicolai Larsen endnu en gang var sidste forhindring. Desværre mistimede Jelle boldens opspring, og afslutningen gik derfor langt over mål. På nær en pæn Kim Ojo-chance blev det desværre ikke til meget mere, og dermed endte det med et 0-1-nederlag til De Kongeblå på Nordjyske Arena.

Med det resultat forpassede Lyngby-spillerne muligheden for at kravle op på Superligaens tredjeplads, men de kan trøste sig med endnu at befinde sig på femtepladsen med fire point ned til netop AaB, som på syvendepladsen er lige uden for mesterskabsspillet.

Match Facts:
AaB – Lyngby Boldklub 1-0 (1-0)
1-0 Christian Bassogog (38)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 30. Hallgrimur Jonasson (<-> 24. Thomas Sørensen (58)), 3. Michael Lumb – 14. Philip Rasmussen (<-> 8. Lasse Rise (69)), 7. Jesper Christjansen – 22. Bror Blume, 21. Mikkel Rygaard, 9. Lasse Fosgaard – 23. Jens Odgaard (<-> 27. Kim Ojo (74))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 11. Danilo Arrieta, 13. Alexander Munksgaard, 17. Casper Højer Nielsen
Advarsler:
Rasmus Würtz og Frederik Børsting – AaB