DBU trækker Ørnskovs udvisning tilbage

Foto: fodboldbilleder.dk

DBU trækker Ørnskovs udvisning tilbage

Martin Ørnskovs andet gule kort mod AGF er blevet annulleret, og dermed slipper Lyngby-midtbanespilleren for en ekstra karantænedag

Der var naturligvis liv og glade dage i Lyngby-lejren efter tirsdagens 1-0-sejr over AGF, men De Kongeblå slap nu alligevel ikke for lidt malurt i bægeret. Efter 73 minutter af kampen på Ceres Park modtog Lyngbys Martin Ørnskov nemlig sit andet gule kort efter en tackling på Christopher Ikonomidis, og dermed var der marchordre og karantæne i vente for midtbanespilleren.

På de efterfølgende tv-billeder var det imidlertid tydeligt at se, at kendelsen var noget kontroversiel, da kontakten mellem Ørnskov og Oikonomidis var minimal og ikke mindst noget tilfældig. Kampens dommer, Sandi Putros, erkendte da også i sin efterfølgende indberetning, at han tog fejl, og det gule kort til Ørnskov bliver derfor trukket tilbage. Det bekræfter DBU på sin hjemmeside:

"Efter kampen gennemgik Sandi Putros kampen på DVD og indberettede efterfølgende til Fodboldens Disciplinærinstans, at der i situationen alene var tale om et tilfældigt sammenstød og ikke et benspænd, og at derfor ikke skulle have været dømt frispark."
"Med henvisning til de disciplinære bestemmelser kan Fodboldens Disciplinærinstans forhøje eller nedsætte karantænepoint for en forseelse, der medfører advarsel eller udvisning. På den baggrund har instansen valgt at nulstille de tildelte karantænepoint til Martin Ørnskov for det andet gule kort og tillægspointene i forbindelse med det deraf følgende røde kort" lyder det fra DBU på hjemmesiden.
På trods af annulleringen har Ørnskov stadig karantæne i De Kongeblås næste kamp på mandag mod AaB, da hans første gule kort isoleret set indløste en enkelt spilledags karantæne. Annulleringen af det røde kort betyder dog, at Lyngby-midtbanespilleren igen er til rådighed i forbindelse med efterårets sidste kamp mod Silkeborg, hvor han – hvis udvisningen havde stået ved sin magt – ellers ville have haft karantæne.