De Kongeblå faldt med ære mod mestrene

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå faldt med ære mod mestrene
En tidlig scoring af Youssef Toutouh sikrede lørdag aften FC København en 1-0-sejr på Lyngby Stadion mod De Kongeblå, som ellers havde stor ære af opgøret
Lørdag aften fandt en af sæsonens største kampe på Lyngby Stadion sted, da de forsvarende danske mestre og suveræne tophold i Alka Superligaen, FC København, var på besøg. De to hold åbnede denne sæson med et opgør i Telia Parken, hvor værterne sejrede 3-0, så der var revanche på spil for De Kongeblå, som har taget flere store skalper på hjemmebane i denne sæson – blandt andet mod Brøndby, FC Midtjylland og SønderjyskE.
Fra kampens start lignede det da også, at Lyngby-spillerne var opsatte på at give de fremmødte tilskuere endnu en mindeværdig aften, for de lagde sultne og aggressive fra land og forsøgte hurtigt at stresse gæsterne. Det lykkedes i flere situationer, og allerede inden for de første ti minutter fik De Kongeblå to pæne muligheder. Først skaffede Mikkel Rygaard med en god vending et frispark på kanten af feltet, som Casper Højer sendte snert forbi fjerneste stolpe med et hårdt spark, og kort efter fik Kim Ojo et endnu større tilbud. Den store angriber opsnappede en sløset tilbagelægning fra Erik Johansson, men alene med Robin Olsen i FCK-målet manglede Ojo både beslutsomhed og kvalitet, og han sendte derfor sin afslutning i sidenettet.
En særdeles lovende indledning af De Kongeblå, der dog hurtigt måtte sande, at gæsterne ikke er suverænt tophold for ingenting. Det fik de bevis for efter lidt mere end ti minutters spil, da Kristoffer Larsen smed bolden væk midt på egen banehalvdel, for da viste FCK stor kynisme. Lidt tilfældigt kom Youssef Toutouh alene igennem med Jesper Hansen, og efter at have rundet Lyngby-keeperen sendte FCK-fløjen en afslutning mod mål, som hverken Hallgrimur Jonasson eller Rasmus Falk på stregen fik ram på. I stedet trillede bolden stille og roligt i mål, og dermed 1-0 til de forsvarende danske mestre. Lyngby-spillerne fortsatte dog de lovende takter, og blandt andet forsøgte Mikkel Rygaard og Kristoffer Larsen sig med kompetente langskud, som dog begge gik over mål. I den anden ende var Rasmus Falk tæt på, mens Kim Ojo lukkede en begivenhedsrig første halvleg med et godt langskud, som tvang Robin Olsen ud i fuld længde.
Mens De Kongeblå kom bedst ud til første halvleg, var det FCK, der tog sig af indledningen på anden. Mathias ”Zanka” Jørgensen tegnede sig hurtigt for et hovedstødsforsøg, som gik tæt forbi mål, og generelt sad gæsterne på begivenhederne og var i kontrol både med og uden bold. Alligevel skulle man frem til tyve minutter før tid for at notere FCK’s næste store chance, men så var det til gengæld også i kategorien af de helt store. Først kom Youssef Toutouh alene igennem efter en misforståelse i Lyngby-defensiven, men han blev afvist af Jesper Hansen, og kort efter tegnede Andrija Pavlovic sig så for en afslutning på indersiden af stolpen fra en lidt spids vinkel.
De Kongeblå ville dog ikke bare sådan lægge sig ned, og det beviste indskiftede Jeppe Kjær blandt andet, da han med et kvarter igen satte både Mathias ”Zanka” og Thomas Delaney og til sidst fandt Bror Blume. Midtbanespilleren sendte herefter et lumsk langskud af sted mod Robin Olsen, der måtte dykke ned og parere til hjørne. Knap ti minutter senere var Jeppe Kjær så igen på spil, denne gang i gæsternes felt, men tæt under mål blev angriberens afslutning blokeret til hjørne. I en hektisk slutfase havde begge hold et stort tilbud hver, men Thomas Delaney fik afsluttet svagt med sin højre fod, mens Jeppe Kjær med få minutter tilbage blev afvist af Robin Olsen efter endnu et flot Lyngby-opspil.
Dermed sluttede det desværre med et 0-1-nederlag til De Kongeblå, der dog forbliver på femtepladsen med tre point ned til Horsens, som befinder sig lige uden for mesterskabsspillet. Næste kamp for Lyngby-spillerne er allerede på tirsdag, hvor AGF byder indenfor på Ceres Park.
Match Facts:
Lyngby BK – FC København 0-1 (0-1)
0-1 Youssef Toutouh (11)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 13. Alexander Munksgaard, 4. Mathias Tauber (c), 30. Hallgrimur Jonasson, 17. Casper Højer Nielsen – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen (<-> 23. Jens Odgaard (83)) – 19. Kristoffer Larsen (<-> 8. Lasse Rise (49)), 21. Mikkel Rygaard, 22. Bror Blume – 27. Kim Ojo (<-> 15. Jeppe Kjær (65))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 9. Lasse Fosgaard, 14. Philip Rasmussen, 20. Jeppe Brandrup
Advarsler:
Martin Ørnskov og Kristoffer Larsen – Lyngby BK